Snøfall fører nesten konsekvent til strømbrudd på Agder - og igjen får Agder Energi sterk kritikk.
På det meste var 9000 husstander uten strøm i påskehelga, og for mange var det totalt umulig å komme fram til kundesenteret på telefon.
- Dette er en skandale. Nå er det på tide å si fra at slik kan ikke selskapet behandle sine kunder, sier Ingunn Sætra i Arendal.
Ifølge Agder Energi var det 3-4 personer som betjente kundetelefonen gjennom påsken.
Umulig å få kontakt
Uten strøm - og uten mulighet til å få kontakt med Agder Energi. Slik opplevde mange sørlendinger påsken. Ventekøen på telefonen ble uendelig lang ettersom stadig flere husstander ble strømløse.
Ingunn Sætra i Arendal mistet strømmen langfredag formiddag og er ikke nådig i dommen over kraftselskapet etter strømløse påskedager:
- Beredskapen er forferdelig dårlig. De gjemmer seg på en måte bak en automatisk telefonsvarer, sier Sætra.
Skylder på for mye snø
Servicen vi har gitt - er ikke god nok, erkjenner Erik Boysen, som er administrerende direktør i nettselskapet i Agder Energi.
3 til 4 personer som betjente kundetelefonen var ikke nok denne påska - når snøfallet atter en gang kom som julekvelden på kjerringa.
- Vi hadde dimensjonert ut fra estimatene i værmeldingen, men i mange områder kom det 75 - 100 cm snø - og det ble et større feiltilfelle enn vi hadde trodd, sier Boysen.
Tilsammen var 9000 av selskapet kunder uten strøm i påsken. Strømmen forsvant Langfredag og flere måtte vente 2-3 dager før de fikk strømmen tilbake.