NRK Meny
Normal

Slakter Agder Energi

- Beredskapen og servicen er skandaløs, sier strømløse kunder.

Retter feil på strømnettet

9000 husstander strømløse i påska,

Foto: Tor Saltrøe / NRK

Snøfall fører nesten konsekvent til strømbrudd på Agder - og igjen får Agder Energi sterk kritikk.

På det meste var 9000 husstander uten strøm i påskehelga, og for mange var det totalt umulig å komme fram til kundesenteret på telefon.

- Dette er en skandale. Nå er det på tide å si fra at slik kan ikke selskapet behandle sine kunder, sier Ingunn Sætra i Arendal.

Ifølge Agder Energi var det 3-4 personer som betjente kundetelefonen gjennom påsken.

Umulig å få kontakt

Uten strøm - og uten mulighet til å få kontakt med Agder Energi. Slik opplevde mange sørlendinger påsken. Ventekøen på telefonen ble uendelig lang ettersom stadig flere husstander ble strømløse.

Ingunn Sætra i Arendal mistet strømmen langfredag formiddag og er ikke nådig i dommen over kraftselskapet etter strømløse påskedager:

- Beredskapen er forferdelig dårlig. De gjemmer seg på en måte bak en automatisk telefonsvarer, sier Sætra.

Skylder på for mye snø

Servicen vi har gitt - er ikke god nok, erkjenner Erik Boysen, som er administrerende direktør i nettselskapet i Agder Energi.

3 til 4 personer som betjente kundetelefonen var ikke nok denne påska - når snøfallet atter en gang kom som julekvelden på kjerringa.

- Vi hadde dimensjonert ut fra estimatene i værmeldingen, men i mange områder kom det 75 - 100 cm snø - og det ble et større feiltilfelle enn vi hadde trodd, sier Boysen.

Tilsammen var 9000 av selskapet kunder uten strøm i påsken. Strømmen forsvant Langfredag og flere måtte vente 2-3 dager før de fikk strømmen tilbake.

LES: TAR SELVKRITIKK