NRK Meny
Normal

Skrytekampanje ga søkerstorm

Farsund kommune og flere bedrifter i Farsund har fått en rekke jobbsøkere, samt positive tilbakemeldinger, som respons på sin storstilte annonsekampanje i flere aviser. Reklamene skal få flere til å flytte til kommunen.

Farsund reklamekampanje

Det er ikke beskjedne budskap som blir servert om Farsund i en rekke av landets aviser. Over vises et utsnitt av én av de fem annonsesidene.

Foto: Advice

I kampanjen utlyses også ledige stillinger i kommunen, og blant annet har Farsund Aluminum Casting (FAC) i løpet av kort tid fått hele 150 søkere til stillingene som er utlyst i annonsene, skriver Farsunds Avis.

Avis-reklame

Reklamekampanje Farsund

Havnefogden forteller om det gode liv. Under vises ledige stillinger i kommunen.

Foto: Advice

Kampanjen består av fem helsider der fem forskjellige personer forteller om hvor godt de trives i kystkommunen i Vest-Agder; direktøren ved FAC, ordføreren, leder Tina Bringslimark i Lister Friluftsråd, lille Lone på tre år og havnefogd Tom Egil Ravndal.

Nederst på alle sidene blir folk gjort oppmerksomme på hvilke jobbmuligheter det er i kommunen.

Målet er å få folk til å flytte til Farsund for å bo og jobbe.

Aftenposten, Stavanger Aftenblad, Avisa Nordland og Teknisk Ukeblad er bare noen av avisene kommunen har hatt annonser i.

Totalt har prosjektet en ramme på 800.000 kroner.

Skal lokke til seg familier

August Salvesen

Rådmannen i Farsund er svært fornøyd med at annonsekampanjen ser ut til å få mer arbeidskraft til kommunen. (Arkivfoto)

Foto: Mari-Ann Albrektsen / NRK
Tore Haus

Tore K. Haus i kommunen trodde ikke kampanjen skulle ha så stor effekt. (Arkivfoto)

Foto: Mari-Ann Albrektsen / NRK

Kampanjen begynte for to uker siden og varer til slutten av august.

– Vi har fått veldig positive tilbakemeldinger på selve kampanjen og ideene vi har lagt til grunn for kampanjen, sier rådmann August Salvesen til NRK.no.

Kommunen, bedrifter og NAV har gått sammen om reklamestuntet.

– Vi har mange ledige stillinger. Å lyse ut flere ledige stillinger samtidig kan tiltrekke seg familier hvor begge gjerne har lyst til å få jobb, før de bestemmer seg for å flytte et sted. Det har de full mulighet til i Farsund, sier rådmannen.

Overrasket over respons

Sjef for oppvekst og kultur i kommunen, Tore K. Haus, mener spredning via sosiale medier gjør at en slik kampanje er lettere å lykkes med.

– Jeg er overrasket over at den har blitt så populær som den har blitt, sier Haus til Farsunds Avis.

Det var Advice Reklamebyrå som kom med ideen til kampanjen.

– Jeg er veldig fornøyd, det ser virkelig ut som at kampanjen har fungert. Det er kjempeflott at det har kommet så mye bra respons. Folk blir nysgjerrige og det er det som er tanken bak reklamen, sier Alf Kalleberg i reklamebyrået til lokalavisa.