Rekordjul for norsk kino

Kinobesøket i Norge opplevde derimot nedgang i 2019 sammenlignet med året før, til tross for rekordbesøk i julen.

Frost 2

Oppfølgeren til Disney-suksessen «Frost» hadde premiere på norske kinoer i desember 2019 og ble på kort tid en av årets mest besøkte filmer.

Foto: Disney / AP

– Romjulsbesøket er det høyeste siden 1. juledag ble etablert som premieredag i 2005, sier administrerende direktør, Guttorm Petterson, i Film & Kino.

Guttorm Petterson
Foto: John Berge

Drøyt 1,3 millioner løste inn billetter for å se en kinofilm i desember. Det er også den beste avslutningen på året siden 2016 og en oppgang på 62 prosent sammenlignet med fjoråret.

«Frost 2» med premiere 1. juledag har allerede rukket å plassere seg på femteplass for årsbesøket i 2019. Også den nye Star Wars-filmen, som fikk premiere 18. desember, har på kort tid klart å markere seg på årstoppen.

Totalbesøket i 2019 er imidlertid lavere enn året før: Det endte på 11 290 730 millioner, noe som er en nedgang på 7,4 prosent i forhold til 2018.

Se oversikt over de best besøkte filmene i 2019 nederst i artikkelen.

– Norsk film blir viktigere

Kinodirektør ved Kino Sør, Kim Skarning Andersen er likevel fornøyd med kinoåret.

– Kinobesøket har vært ganske stabilt i Norge de siste 30 årene, sier han til NRK.

Besøket på norske filmer falt i forhold til året før, som til gjengjeld var året med høyeste norske markedsandel til nå (25,1 prosent). I 2019 var markedsandelen 18,4 prosent (2 071 790 kinobesøk).

Skarning Andersen mener norsk film blir viktigere og viktigere for kinobesøket her til lands.

– Noe av nedgangen i 2019 skyldes nok et litt dårlig utvalg av norsk film, sier Andersen.

Kinodirektør Kim Skarning Andersen er fornøyd med julebesøket på Fønix Kino i Kristiansand

Kinodirektør ved Kino Sør, Kim Skarning Andersen er alt i alt fornøyd med kinoåret 2019.

Foto: Anders Mjaaland / NRK

Tapte på oktober-finvær

En av de norske filmene som er inne på topplisten for 2019 er animasjonsfilmen om «Kaptein Sabeltann og Jakten på den magiske diamant» som hadde premiere 27. september.

Sabeltann-universets skaper Terje Formoe er fornøyd med å være Norges niende mest sette film på kino i året som gikk.

– Når jeg ser hvem vi konkurrerer med er jeg fornøyd. Vi ligger foran Toy Story 4, liksom, sier Formoe til NRK.

Drøyt en kvart million fikk med seg den første animerte spillefilmen om «Kongen på havet» som hadde et budsjett på 43 millioner kroner.

– Av alle de norske filmene hadde filmen vår den beste åpningshelgen med rundt 80.000 besøkende. Ifølge distrubitøren tapte vi nærmere 100.000 besøkende på at det de neste to helgene i oktober kom en indian summer flere steder i landet, sier Formoe.

Terje Formoe avbildet ved førpremieren til filmen "Kaptein Sabeltann og Den Magiske Diamant"

Terje Formoe under førpremieren av den animerte Kaptein Sabeltann-filmen i september i fjor.

Foto: Per Øyvind Fange / NRK

– Nå er filmen ute for salg, og selger godt. I tillegg blir den tilgjengelig for kortidsleie om noen uker, så den vil leve der ute og blir strømmet videre - og akkurat det har vært målet med den.

I 2020 slippes filmen i flere titalls land, og Formoe jobber allerede med planene om oppfølgerne i det han håper blir en triologi av animerte spillefilmer.

Spår norsk sukess i 2020

Kinodirektøren i Kristiansand, Skarning Andersen, sier det der er mye å glede seg til for det norske kinopublikumet i år.

Da kommer blant annet en ny James Bond-film med premiere i april , samt en oppfølger av 80-klassikeren Top Gun for å nevne et par.

I tillegg gleder han seg til den norske filmen «Narvik», som handler om slaget om Narvik under den 2. verdenskrigen.

– Det norske kinopublikum er veldig glad i kjente norske skikkelser; historiske filmer enten det er polfarere, oppdagere eller store krigseposer.

– «Narvik»-filmen håper jeg kan få samme suksess som Max Manus og Kon Tiki, avslutter Skarning Andersen.

Kilde: NTB/NRK