Hopp til innhold

Politiet: – Dette slår vi hardt ned på

Flere har mistet lappen denne helgen etter å ha kjørt med ruta dekt av is. Forsikringsselskap tror mange gjør det samme når man har dårlig tid.

Frontrute på bil med dugg og is.

Denne bilen ble stoppet i Arendal fredag kveld. Sjåføren ble anmeldt og fikk førerkortet beslaglagt.

Foto: Politiet

– Dette er forhold som vi slår hardt ned på, sier operasjonsleder i Agder politidistrikt John Repstad.

Politiet i Agder har i helga stoppet to biler der frontruta var dekket av dugg og is. Begge sjåførene mistet førerkortet.

– Det kan være katastrofalt og føre til alvorlige trafikkulykker, sier Repstad.

Også i Vestfold og Telemark har tre personer mistet førerkortet for å kjøre med isdekte frontruter.

En av sjåførene brøt også vikeplikt og kjørte inn i fronten på en annen bil.

– Rutene var helt nediset, sier operasjonsleder i Sør-Øst politidistrikt, Jan Tore Gregersen.

Frontrute på bil med dugg og is.

I Farsund stoppet politiet denne bilen på lørdag. Sjåføren mistet lappen på stedet.

Foto: Politiet

Operasjonsleder i Agder politidistrikt forteller at både frontruta og sidevinduene må være rene for at det skal være trygt å kjøre. Hvis ikke skaper man farlige situasjoner.

– Da ser du både myke trafikanter og andre på veien dårlig, sier Repstad.

Han sier det ikke spiller noen rolle hvor langt eller fort man skal kjøre. Ruta må være ren uansett.

John Repstad

Operasjonsleder i Agder politidistrikt, John Repstad.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Som å kjøre med bind for øynene

I kjøretøyforskriften og veitrafikkloven er det krav om at du skal ha klar sikt når du kjører.

Det sier kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If, Sigmund Clementz.

– Å skrape et lite hull, sette på defroster, begynne å kjøre og tenke at ruta er grei om ti minutter holder ikke, sier Clementz.

Gjør du dette kan det gå utover forsikringen din. Dersom noe skulle skje kan du ende opp med å måtte betale store summer fra egen lommebok.

Det å ikke fjerne all is og dugg kan nesten sammenlignes med å kjøre bil med bind for øynene.

Han tror altfor mange kjører selv om sikten ikke er bra.

Det er ditt ansvar å sørge for at du har fri sikt, sier Clementz.

Sigmund Clementz, Kommunikasjonssjef i If forteller om mange små skader på glatta.

Clementz sier det mest alvorlige med å kjøre med dårlig sikt er det kan skje alvorlige ulykker.

Foto: If

Les også: Koronatrafikken er over – i år er langt flere drept i trafikken

Dødsulykke på E18
Dødsulykke på E18

– Beregn ekstra tid

– Når det har vært netter med kaldt vær begynner det gjerne å dugge på innsida av ruta. Spesielt når folk skal ut litt tidlig på morgenen.

Nå ber operasjonsleder Repstad folk om å beregne ekstra tid på morgenen.

Mandag og tirsdag er det gult farevarsel for is i store deler av Sør-Vest-Norge, melder Meteorologisk institutt.

Du må beregne god nok tid så motoren blir varm slik at du får god nok sikt både til sida og fremover.

Les også: Disse fotoboksene har vært mest innbringende i år

Fotoboks
Fotoboks

Pressesjef i Trygg Trafikk, Christoffer Solstad Steen, sier skadepotensialet er stort dersom man ikke har god nok sikt.

De aller fleste synes det er ubehagelig å kjøre uten å ha full oversikt, men det er alltids noen som av en eller annen grunn som tar en sjans. Det ser vi i disse periodene her.

Hvorfor kjører folk sånn?

Enten dårlig tid, eller den klassiske «skal bare». De regner med at enten is eller dugg går bort raskt når de bare kommer i gang. Det er ikke en god nok unnskyldning.

Christoffer Solstad Steen Fungerende kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk

Christoffer Solstad Steen i Trygg Trafikk ber folk ta seg tid til å fjerne is og dugg før man kjører.

Foto: Trygg Trafikk