Hopp til innhold

Koronatrafikken er over – i år er langt flere drept i trafikken

Koronapandemien førte til langt mindre trafikk på norske veier. Det er nå historie og dødsulykkene er tilbake.

Dødsulykke på E18

Det har vært over 40 prosent økning av dødsulykker på norske veier i år.

Foto: Thomas Grønvold

– Det vi ser er at antall drepte i trafikken i år lander omtrent på det nivået vi hadde før pandemien traff oss.

Det sier avdelingsleder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes.

Så langt i år har 114 mennesker mistet livet på norske veier.

Det er over en 40 prosent økning sammenlignet med fjoråret.

– Vi ser på bekymring på at det er såpass mange som har omkommet i trafikken i år. Det er langt flere enn i fjor, sier Guro Ranes.

 Guro Ranes, avdelingsdirektør, Statens vegvesen

Guro Ranes ber alle være oppmerksomme og forsiktig i trafikken nå inn i juletidene.

Foto: Statens vegvesen

Koronatrafikken reduserte dødsfallene

I fjor døde 80 mennesker i trafikken i Norge. Det var et historisk lavt tall.

Man vet ikke sikkert enda hvorfor det har vært så mange dødsulykker i år. Men det er likevel to forhold som har stor betydning, ifølge Ranes.

Les også Skulle i møte om livsfarlig strekning på E18 – like etter smalt det

Ulykkesstedet på Lundeslettene ved Tvedestrand.

For det første har det vært flere biler på veien i år, ettersom fjoråret delvis var preget av koronarestriksjoner.

– En annen faktor er statistiske variasjoner. Fjoråret var lavt og i år er det litt mer enn normalt, sier Ranes.

Økningen har skjedd over hele landet

– Det er ikke et typisk sted som peker seg spesielt ut.

Det sier Christoffer Solstad Steen som er pressesjef i Trygg Trafikk.

– I Viken har 21 mennesker mistet livet i trafikken, som er flest i landet, sier Steen.

Størst prosentøkning har det vært i Nordland. Der har 12 mennesker mistet livet i trafikken i år. I fjor var det to.

NRK forklarer

Så mange har mistet livet i trafikken i de forskjellige fylkene i år

Så mange har mistet livet i trafikken i de forskjellige fylkene i år
  • Oslo: 4 mennesker (1 i 2021)
  • Viken: 21 mennesker (22 i 2021)
  • Innlandet: 15 mennesker (9 i 2021)
  • Vestfold og Telemark: 12 mennesker (5 i 2021)
  • Agder: 6 mennesker (5 i 2021)
  • Rogaland: 11 mennesker (5 i 2021)
  • Vestland: 8 mennesker (10 i 2021)
  • Møre og Romsdal: 3 mennesker (3 i 2021)
  • Trøndelag: 11 mennesker (8 i 2021)
  • Nordland: 12 mennesker (2 i 2021)
  • Troms og Finnmark: 11 mennesker (10 i 2021)

Merk: Tallene kan variere etter ulykkesanalysene er ferdig.

(Kilde: Trygg Trafikk)

Ifølge Steen er de vanligste årsakene til dødsulykker fart, ruspåvirket kjøring og uoppmerksomhet.

– Det er mye som kan gjøres for å øke trafikksikkerheten. Men det er vi som er i trafikken som har hovednøkkelen. Kjør forsiktig og ta hensyn.

Les også Lange køer etter dødsulykke på E18

Dødsulykke Tvedestrand

Vår egen adferd er ofte skylden

– Det er 114 for mye. Vi har ingen å miste, sier Tom Erik Dønnestad.

Han er regionsleder i Kristiansand for Nullvisjon Agder. De jobber mot målet om at ingen skal omkomme på norske veier.

– Vi vet at 70 prosent av ulykker skyldes vår egen adferd. Det er viktig at hver og en av oss tar et ansvar, sier Dønnestad.

Oppfordringen er klar: Kjør fornuftig, uthvilt, edru og bruk sikkerhetsbeltet.

– Hold oppmerksomheten på det du gjør. Og det er å kjøre bil.

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,6 kr
Dyrest kl. 18 1,95 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %