Klokken 14.42 onsdag mottok kontrolltårnet på flyplassen Gullknapp i Arendal en «mayday»-melding fra et elektrisk småfly som holdt på å krasje.
Flyet skal ha mistet motorkraft, og foretatt en kontrollert nødlanding. Flyet skal ha «hoppet» bortover bakken og tippet ned i et tjern. Ingen av de to som var om bord ble skadd.
Årsaken til ulykken er foreløpig ukjent.
Flyet var av typen Alpha Electro, produsert av det slovenske selskapet Pipistrel.
– Vi har engasjert ekspertene våre og tilbud direkte og umiddelbar hjelp til havarikommisjonen for å undersøke og fastslå hva som forårsaket ulykken, skriver grunnlegger og direktør i Pipistrel, Ivo Boscarol, i en e-post til NRK.
Ulykkesflyet er i dag fraktet fra Arendal til Statens havarikommisjon på Kjeller. De sier til NRK at de starter undersøkelsene av flyet så fort som mulig.
- Les også:
Likt fly styrtet i Nederland
Flyprodusenten Pipistrel opplyser til NRK at det er produsert over 60 fly av denne typen.
Et tilsvarende fly havarerte i Nederland i fjor, ifølge Teknisk ukeblad. Årsaken til denne ulykken er fremdeles ikke kjent. Den nederlandske havarikommisjonen sier til NRK torsdag at de ikke ønsker å kommentere ulykken. Årsaken er at de ikke er ferdige med undersøkelsene sine.
– Siden ny teknologi alltid er i søkelyset, er det i Pipistrels interesse å handle raskt og med åpenhet, skriver direktør Boscarol i e-posten.
– Vi er lei oss for hendelsen, og vil gjøre alle nødvendige tiltak for å sikre flysikkerheten for flytypen og for våre kunder, skriver han videre.
Tidligere i år krasjet også et elektrisk fly i Sveits. Ulykken granskes av myndighetene i landet.
Avinor-sjefen og statssekretær om bord
Elflyet som gikk ned utenfor Arendal i går er eid av Avinor, sammen med Norsk luftsportsforbund.
Piloten var konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen. Med seg i flyet hadde han statssekretær Aase Marthe J. Horrigmo i Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
– Vi fikk en indikasjon om at det var en feil på motoren og at fremdriften ble borte. Jeg kalte inn «mayday» til tårnet, og så etter et sted å lande, sa Falk-Petersen til NRK etter ulykken i går.
Han sa da at ulykken ikke skjedde på grunn av manglende strøm på batteriene.
Falk-Petersen sier at de lettet med fulladede batterier, og at flyet kan være oppe en time av gangen. Da de måtte nødlande hadde de vært oppe i rundt ett kvarter, og piloten sier at de hadde 82 prosent strøm sist han så på instrumentene.
– Jeg tror ikke denne hendelsen vil påvirke tilliten til elfly i særlig grad, sier han til NRK torsdag.