Konserndirektør for E-handel i Posten Norge, Gunnar Henriksen, bekrefter at de ser en økning i handelen fra nettbutikker på Sørlandet.
– Det flere pakker som går ut av postterminalen på Sørlandet enn det som kommer inn. Det forteller oss at nettbutikkene på Sørlandet har god vekst og selger sine varer til kunder andre steder i landet, sier han.
Inspirert av andre
Henriksen tror økningen skyldes at flere aktører har gjort suksess.
– På Sørlandet er det flere nettbutikker som har gjort det godt og blitt store på netthandel. Slikt inspirerer andre i landsdelene til å starte opp.
Klesbutikken Lulu's i Kristiansand er en av de nye aktørene på markedet. I tillegg til å drive tradisjonelt utsalg fra butikk, har de startet opp sin egen nettbutikk.
Selv om nettbutikken ennå er ganske fersk, ser de at den har en viktig funksjon.
– Vi ser en jevn økning i salget via nett. Det er en veldig god ekstrainntekt i tillegg til salget i selve butikken, sier medeier Ragnhild Naglestad.
I denne sammenhengen har også sosiale medier en viktig betydning.
– Vi bruker sosiale medier for å vise fram det vi har. Det gjør at vi når flere enn de som bor i Kristiansand. Folk fra hele landet kan se hva vi har å by på, sier Naglestad.
– Formidabel vekst i julehandelen
Henriksen i Posten Norge vet ikke om sørlendingene selv handler mer på nett enn andre, men at netthandelen øker, er det ingen tvil om.
– Generelt så handler flere på nett. Netthandelen har blant annet hatt en formidabel vekst både når det gjelder julehandel og kampanjer som «Black friday», sier han.
Ifølge Henriksen vil etthandelen øke med mellom 10 og 15 prosent i år. Til sammenlikning vil detaljhandelen få en økning på mellom én og tre prosent.
Han tror likevel ikke at netthandelen vil ta over for detaljhandelen med det første. Når det gjelder julehandel, er det en annen sak.
– I årene framover tror jeg at det vil bli flere som vil velge å ta julehandelen på nett fordi de foretrekker å handle i ro og mak i stedet for å fly på kjøpesentre, sier han.