– Prognosene for 2017 viser en økning i antall passasjerer til Norge, og besøkstallet vil igjen kunne nærme seg tre millioner dagsgjester fra cruise, skriver fagansvarlig for cruise i Innovasjon Norge, Tor Johan Pedersen i en fersk rapport.
I ble det registrert over 2,7 millioner dagsbesøk i de ulike havnene i Norge.
Prognosene for 2017 viser over tre millioner dagsbesøk.
Det er Bergen og Geirangerfjorden som får flest besøkende med til sammen 820 000 dagsbesøk.
Milliardindustri
Totalt besøkte 658 882 cruiseturister norske havner i fjor. Hver enkelt cruiseturist legger igjen 860 kroner i gjennomsnitt per dagsbesøk.
Kristiansand skal ta imot rundt 110 000 passasjerer i løpet av året, fordelt på 51 skip.
– Du kan jo begynne å regne på det selv. Det blir noen kroner, forteller Randi Haukom, turistkonsulent ved servicetorget i Kristiansand kommune.
Totalt blir det nesten 95 millioner kroner bare i Kristiansand.
I fjor la turistene igjen over 2,7 milliarder kroner i norske havner, ifølge Innovasjon Norge.
Trollfigurer og setesdalskofter
En av butikkene som merker cruiseturismen godt er Husfliden i Kristiansand. De selger både store og små ting som får cruiseturistene til å ta frem lommeboka.
– Her går det i alt fra små trollfigurer til større og mer eksklusive ting. Setesdalskoften er populær, og noen kjøper flere enn en, forteller Kristin Svebakken, som er butikkmedarbeider hos Husfliden.
Hun forteller også at det er store variasjoner i hva turistene kjøper.
– Det varierer veldig hvor mye de legger igjen. Vi ser at det avhenger av hvor de kommer fra. Italienere og amerikanere er nok de som bruker mest penger.
Assisterende havnedirektør i Kristiansand havn, Thomas Granfeldt forteller at det kommer minst ett skip med italienere hver uke, en avtale de har fått i stand gjennom Costa-rederiet.
Smaksprøver selger
På Fiskebrygga, noen steinkast fra cruiseanløpet i Kristiansand, står Haukom på sin Segway for å veilede cruiseturistene.
Der geleider hun turistene blant annet til Reinhartsen fiskemarked.
Fiskehandler Reidar Fredriksen har sine triks for å få penger i kassa.
– Vi ser en klar effekt på salget når vi legger ut smaksprøver. Når de smaker vil de ofte ha mer.
Elg midt på sommeren
Hos Berge Libris bokhandel har de brukt skogens konge som lokkemiddel. En elgbamse ikledd norske farger er en slager, også midt på sommeren.
– Denne slår veldig godt an, forteller butikkmedarbeider Lars Myrvold.
Juli og august er uten tvil de travleste månedene for cruiseturisme.
– Det går i et høyt tempo. Vi opplever et jevnt trykk gjennom hele sommeren. Tilbakemeldingene vi får fra både mannskap og turistene er veldig gode, avslutter assisterende havnesjef, Thomas Granfeldt.