– Vi dyrker noen juletrær som har en mer blå farge. Det tar ofte rundt ti år å lage et juletre, så du vil nok ikke se disse trærne til neste år. Men om litt tid vil disse være en del av sortimentet, sier Løvland.
- Les mer:
Du bestemmer
Det er kjøpere som bestemmer hvordan juletrærne skal se ut. Juletreprodusentene dyrker og steller trær for å innfri kjøperens ønsker. Nå skal trærne være smale og tette. Da må det både gjødsles og trimmes ofte og mye, ifølge Løvland.
En trend som kommer fra utlandet er at trær skal ha farger som er nærmere frostfargen blå. Spesielt i Tyskland og England trender dette.
– Det er litt i startfasen, men det vil nok komme flere blålige trær i Norge etter hvert. De blå tretypene vi dyrker er blågran og blå typer fjelledelgran.
Blågrana vokser vilt i Rocky Mountains i USA. Også nobeledelgrana stammer fra USA, men har vært i landet en stund.
– Vi opplever at de blå tresortene er ettertrakta, bekrefter rådgiver i organisasjonen «Norsk Juletre», Gorden Håland.
Eksportvare
Tidligere ville folk ha juletrær som hadde grener som gikk i etasjer. Disse passer bedre for dem som har mye «hengepynt», ifølge Løvland.
De siste årene har norsk fjelledelgran vært det mest populære. Disse kan man så å si ikke lage nok av, og Løvland tror dette kan bli en eksportvare for Norge.
– Disse trærne har et veldig tidsriktig utseende, med store, flotte og tette nåler. Vi sender en del til England, men snart vil vi nok sende disse til andre land også.
- Les mer:
Konkurrerer
Vi møtte Løvland på rådhuset i Kristiansand, der bønder fra hele Agder stiller ut sine juletrær. Det samme skjer i alle andre landsdeler.
Det er Norsk Juletre som arrangerer konkurransen. Klokken to på fredag kåres juletrevinnerne fra landets forskjellige fylker. Disse vinnerne skal representere landsdelen i en nasjonal finale, der de kjemper om tittelen «Norges fineste juletre».
Målet med konkurransen er å rette oppmerksomheten mot hvor vakkert og unikt et naturlig juletre kan være.
– Vi har ikke merket så mye til plasttrærne, men de har overtatt litt av markedet. Vi la merke til at ting snudde i fjor, og at folk i enda større grad vil ha «ekte» juletrær, avslutter Johannes Løvland.