NRK Meny
Normal

Politiet: – Menn (45) er verst bak rattet

Unge sjåfører er ikke lenger blant dem som kjører fortest og styggest i trafikken. Ifølge nye tall er det nå sjåfører over 45 år som utmerker seg.

UP på veien i Agder

UP stopper mange med laser. Verstingene tas ofte med sivil bil på veien.

Foto: Sigbjørn Kristiansen/NRK

– Det er urovekkende fordi dette er velutviklede mennesker som burde ha vett til å ikke ta store sjanser, også er tallene på drepte på høyde med aldersgruppen 18–24 år, sier Øystein Krogstad som er leder for Utrykningspolitiet i Agder og Telemark.

– Fine biler og god råd gjør seg gjeldende når man får forelegg i trafikken.

Øystein Krogstad

Øystein Krogstad legger seg gjerne på hjul etter råkjørerne.

Foto: Pål Tegnander / NRK

Krogstad får støtte av sin kollega i UP:

– Det er nok ingen tvil om at særlig menn i denne aldersgruppen er blant verstingene, forteller Sigbjørn Rygg i Utrykningspolitiet.

Han mener det er sosialt akseptert blant voksne sjåfører å holde en for høy fart, og at det er sjelden er bøtene som skremmer dem.

– Prikkbelastningene er for mange den eneste reelle trusselen, forteller Rygg.

Fete biler og høy fart

UP har tidligere rettet søkelyset mot trafikanter som ikke kan dy seg mot "å trøkke på litt":

Det har også bidratt til oppmerksomhet om denne typen trafikanter på en konferanse som arrangeres i Kristiansand torsdag.

Det er fylkeskommunene i Agder som sammen med politiet, Fylkesmannen, Statens vegvesen, Transportøkonomisk institutt, kommune og Trygg Trafikk vil forsøke å finne løsninger på problemet.

– Vi har en mistanke om mye av sikkerhetsmarginen man får ved store, flotte biler oppheves av for høy fart, forteller samferdselsrådgiver Egil Strømme i Vest-Agder fylkeskommune.

Strømme er enig med UP i at holdningene blant mange i aldersgruppen 45+ er preget av at det er greit å kjøre litt for fort.

Må jobbe med holdninger

– Vi har hatt stort fokus på ungdommer, barn og eldre, men langt mindre på middelaldrende, sier Strømme.

For noen blir konsekvensene langt større enn bøter og prikker.

– Det er en kjempeutfordring at vi har en gruppe som skiller seg ut i ulykkesstatistikken og ikke minst når det gjelder dødsulykker, sier samferdselsrådgiveren.

Nå håper Krogstad i UP at oppmerksomheten om temaet påvirke bilistene i riktig retning.

– De som føler seg truffet bør ta dette innover seg og gjerne før påsketrafikken setter inn, avslutter UP-sjefen.