NRK Meny
Normal

Mange klager på kjøp via sosiale medier

Vi kjøper og selger stadig mer via sosiale medier og Forbrukerrådet opplever en økning i antallet klagesaker på slike kjøp.

Mann med PC

Vi kjøper og selger stadig mer via sosiale medier. (Arkivfoto)

Foto: Jan Haas / NTB scanpix

– Bruk hodet og husk at et ja er bindende også på Facebook og Instagram.

Det sier regiondirektør i Forbrukerrådet på Agder Eirik Nyberg.

Forbrukerrådet opplever nå en solid økning i antall klager på kjøp og salg av varer via Facebook og Instagram.

– Ikke si ja

Eirik Nyberg

Regiondirektør i Forbrukerrådet på Agder Eirik Nyberg.

Foto: Håkon Eliassen / NRK

– Hvis du i verste fall ikke er villig å ta bryderiet med advokatutgifter og tingretten, så må du ikke legge ut noe eller si ja til et kjøp som koster mer enn du har råd til å tape, sier Nyberg til NRK.

Mange dukker aldri opp og henter sin vare, mens andre lyver om kvaliteten på produktet de selger eller tar pengene og forsvinner, ifølge Forbrukerrådet.

– Mange selgere opplever at varene leveres, men ikke betales eller at kjøperne ikke dukker opp når de skal hente varene. Kjøperne opplever at man betaler penger på forskudd, men får ikke noe eller at det man får har dårligere kvalitet enn det som er avtalt, sier Nyberg.

Kjøpsloven gjelder

Forbrukerrådet poengterer at kjøpsloven også gjelder ved handel i sosiale medier.

– Går du på områder som er dedikert til kjøp og salg, så er det ingen tvil om at du da er forpliktet hvis du legger ut en vare og bekrefter salget, eller ser en annonse og bekrefter kjøpet. Sier du ja så er du forpliktet til å kjøpe, sier Nyberg.