NRK Meny
Normal

Advarer mot falske eposter

Politiet og Forbrukerrådet advarer folk mot falske e-poster som har strømmet ut til mobileiere de siste dagene. Mottakeren bes om å legge inn passord og kortinformasjon.

Epost svindel, "phishing"

Slik ser den falske e-posten med apple-logo ut.

Foto: Erik Wiig Andersen / NRK

Mange iPhone-eiere har de siste ukene blitt forsøkt lurt av falske e-poster som gir seg ut for å komme fra Apple, og som truer med å slette itunes-kontoen dersom mottakeren ikke fyller ut personlig informasjon.

Profesjonelt utført

NRK har undersøkt mailene som ber om apple-ID, passord, personalia, og kortinformasjon. Her er det troverdige apple-logoer og linker til andre av Apples sider.

– Vi får jevnlig klager inn til oss fra folk som har opplevd denne typen svindelforsøk, sier regiondirektør i Forbrukerrådet i Agder, Eirik Nyberg som har en klar oppfordring:

Eirik Nyberg

Eirik Nyberg i Forbrukerrådet advarer folk mot å legge igjen personlige detaljer på åpne nettsider og i mailer.

Foto: Anne Torhild Nilsen
  • «Vær veldig forsiktig med å legge igjen personlige detaljer på åpne nettsider og i mailer.»
  • «Passord og sikkerhetskoder er det samme som husnøkler. De beholder du for deg selv.»

Han legger til at Forbrukerrådet henviser klagere videre til politiet og andre kontrollinstanser dersom de har blitt forsøkt svindlet.

Politiet advarer

Arne Sundvoll i Felles kriminalenhet ved Agder politidistrikt sier de foreløpig ikke har fått anmeldelser knyttet til de aktuelle e-postene, men sier det ofte tar litt tid før slike havner hos etterforskerne.

Arne Sundvoll

Arne Sundvoll i Felles kriminalenhet sier politiet prioriterer slike svindelsaker som har et visst omfang og som er profesjonelt utført.

Foto: Eie, Lars / NRK

Han opplyser at økoteamet får lignende saker inn med jevne mellomrom

– Vi prioriterer slike svindelsaker når de har et visst omfang og når profesjonelle aktører står bak.

Sundvoll advarer folk mot å oppgi opplysninger av personlig karakter knyttet til slike henvendelser.

Nekter å kommentere

NRK har også kontaktet Apple angående svindelforsøkene som er gjort i selskapets navn, og samtidig vist frem eksempler.

Men selskapet nekter å kommentere saken overfor NRK og viser til generell informasjon på egne nettsider, som gir råd for å unngå såkalt "nettfisking".

Eirik Nyberg i Forbrukerrådet er sterkt kritisk til at selskapet ikke vil uttale seg om saken.

«Det er forunderlig at et firma som er blitt rik på å selge kommunikasjon, selv er så lukket.»

Han sier videre at holdningen fra Apple lett kan oppfattes som snobbete arroganse eller et ønske om å holde noe skjult.

Falske epost

Her skal mottakeren lures til å legge inn personlige detaljer.

Foto: Erik Wiig Andersen / NRK