Mange iPhone-eiere har de siste ukene blitt forsøkt lurt av falske e-poster som gir seg ut for å komme fra Apple, og som truer med å slette itunes-kontoen dersom mottakeren ikke fyller ut personlig informasjon.
Profesjonelt utført
NRK har undersøkt mailene som ber om apple-ID, passord, personalia, og kortinformasjon. Her er det troverdige apple-logoer og linker til andre av Apples sider.
– Vi får jevnlig klager inn til oss fra folk som har opplevd denne typen svindelforsøk, sier regiondirektør i Forbrukerrådet i Agder, Eirik Nyberg som har en klar oppfordring:
- «Vær veldig forsiktig med å legge igjen personlige detaljer på åpne nettsider og i mailer.»
- «Passord og sikkerhetskoder er det samme som husnøkler. De beholder du for deg selv.»
Han legger til at Forbrukerrådet henviser klagere videre til politiet og andre kontrollinstanser dersom de har blitt forsøkt svindlet.
Politiet advarer
Arne Sundvoll i Felles kriminalenhet ved Agder politidistrikt sier de foreløpig ikke har fått anmeldelser knyttet til de aktuelle e-postene, men sier det ofte tar litt tid før slike havner hos etterforskerne.
Han opplyser at økoteamet får lignende saker inn med jevne mellomrom
– Vi prioriterer slike svindelsaker når de har et visst omfang og når profesjonelle aktører står bak.
Sundvoll advarer folk mot å oppgi opplysninger av personlig karakter knyttet til slike henvendelser.
Nekter å kommentere
NRK har også kontaktet Apple angående svindelforsøkene som er gjort i selskapets navn, og samtidig vist frem eksempler.
Men selskapet nekter å kommentere saken overfor NRK og viser til generell informasjon på egne nettsider, som gir råd for å unngå såkalt "nettfisking".
Eirik Nyberg i Forbrukerrådet er sterkt kritisk til at selskapet ikke vil uttale seg om saken.
«Det er forunderlig at et firma som er blitt rik på å selge kommunikasjon, selv er så lukket.»
Han sier videre at holdningen fra Apple lett kan oppfattes som snobbete arroganse eller et ønske om å holde noe skjult.