Hopp til innhold

Kristin (31) sliter med å stå opp: – Kan sove gjennom 20 alarmer

Flere unge sliter med søvn. Utallige alarmer og ringeklokker er løsningen for mange, men det finnes enklere metoder.

– Jeg kan sove gjennom 20 alarmer om morgenen.

Kristin Olsen er journalist i NRK og begynner ofte på jobb klokken 05 om morgenen.

Som B-menneske kan dette by på problemer.

– Jeg har et ekstremt godt sovehjerte på godt og vondt. Jeg sovner lett, men det farlige med det er at jeg kan forsove meg, forteller Olsen.

Flere vekkerklokker er plassert rundt på soverommet hennes. På de verste dagene kan hun skru de av i søvne.

Og de ringer så høyt at hun har bedt naboene gi beskjed dersom det er plagsomt for dem.

Mange unge sliter med søvn

– Jeg må gjøre noe med dette. Men det er vanskelig og jeg elsker kvelden, sier hun.

Og hun er ikke alene.

Tall fra studentenes helseundersøkelse viser at 33 prosent av studenter sliter med søvnvansker. Trenden er økende.

Det bekrefter også Bjørn Bjorvatn som er søvnforsker og professor ved Universitet i Bergen.

– De er ofte trøtte fordi de ikke har sovet nok, uavhengig om de er A- eller B-mennesker.

Les også: Grytidlig morgendisiplin-trend sprer seg i sosiale medier

5 am morning routine
5 am morning routine

Spretter du tidlig opp av senga, tar en joggetur og leser avisa før du går på jobb, kan du anse deg selv som et A-menneske.

Er du derimot en av de som vurderer å ringe inn syk på jobben, fordi du ikke orker å stå opp, er du et B-menneske.

Genetikk, miljø og alder er viktige faktorer for hvorfor du er den ene eller den andre, ifølge Bjorvatn.

Man må prioritere søvn. Søvn er helt vesentlig for å fungere. Uten ville man prestere dårligere på jobb og skole.

Les om professorens tips til en god søvnrytme lenger nede i artikkelen.

Dårlig døgnrytme

Selv om veien til en enklere morgen kun betyr at du må prioritere søvn, er det ikke alltid lett å praktisere når livet kommer i veien.

Når alarmen piper er den lune dyna og gode drømmer vanskelig å rive seg bort fra.

Og folk bruker mange ulike strategier for å lykkes.

Baset Kodamani (23) er student ved UiA og er en av dem som trenger en ekstra dytt.

Han har ørten alarmer aktivert på telefonen for å komme seg opp av senga.

– Jeg eier ikke døgnrytme. Jeg eier bare søvn.

Kodamani jobber også nattevakter noen ganger. Derfor er alarmene hans satt til alle døgnets tider.

Studenter om søvn

Medstudent Oliver Tobin (22) trenger som regel kun én alarm. Han har trent mye på en helt egen metode for å våkne.

– Jeg finner på ting som motiverer meg til å stå opp. For eksempel «Nå skal jeg spise god frokost». Da gleder jeg meg plutselig til å våkne.

Tobins tips til andre er å legge vekkerklokka eller mobilen langt unna senga. Da må man jo reise seg for å slå den av.

Studenter om søvn

Amalie Stokke (20) synes det går helt fint å stå opp om morgenen. Hun klarer seg med én alarm, og står gjerne opp klokken 06.00 for å trene.

– Jeg kan være trøtt, men det er oftest hvis jeg har sovet dårlig eller det ble litt sent.

Studenter om søvn

Jenny Helene Tømtes (20) må rekke forelesninger klokken 08.15. Men alarmen ringer allerede 05.45. Hun slumrer ofte så lenge hun kan, og misunner dem som har energi når de våkner.

– Jeg kan slumre en time eller halvannen. Jeg tror problemet ligger i at jeg legger meg altfor sent.

Like vanskelig klokken 07.00 som 05.00

Adelina Ibishi er programleder for NRKs P3 Morgen og begynner arbeidsdagen klokken 06.00.

For Ibishi er det følelsen av å bli motvillig vekket av den skjærende lyden av en vekkerklokke, som er det kjipe.

– Jeg kan ikke huske at det var noe lettere å stå opp sju. Jeg tror bare det å bli vekket av en alarm er dritt.

adelina Ibishi

Adelina Ibishi har vært programleder for P3 Morgen i over to år.

Foto: n13513 / n13513

For å gjøre våkningsprosessen enklere for seg selv, ser hun blant annet en TV-serieepisode mindre hver kveld.

I tillegg prøver hun å stå opp tidlig i helgene slik at mandagen ikke blir mørkeblå.

Les også: Lykkejaget gjorde at Ingeborg (23) ville kaste mobilen

Ingeborg Walther
Ingeborg Walther

Søvn er kanskje viktigere enn du tror

Gevinsten av nok søvn er veldig tydelig dokumentert. Hvert organ og hver celle i kroppen trenger søvn, sier søvnforsker Bjørn Bjorvatn.

For lite søvn kan få store konsekvenser over tid forteller han. For eksempel:

  • Psykiske lidelser
  • Overvekt
  • Diabetes
  • Hjerte- og karsykdommer
  • Kreft
  • Økt dødelighet

– Det finnes behandling for de som sliter mest. For de aller fleste vil det å prioritere søvn gjøre ting bedre. Legge seg tidlig rett og slett, sier Bjorvatn.

Men det finnes også andre hjelpemidler.

Lysterapi er en av dem. Det handler om å eksponere seg selv for dagslys for å holde døgnrytmen på plass.

– Det er derfor mange sliter mer om vinteren. Da kan man kjøpe en egen lampe, som gir deg nok mengde lys.

For de som sliter mest kan man også få medisinsk behandling.

– Det er normalt at unge er mer trøtte. Men det blir bedre jo eldre man bli. Kanskje man er flinkere til å prioritere søvn da også.

Hva er ditt beste tips for å komme deg opp om morgenen?