Kristiansands populære turområde Jegersberg skal renskes for mulige granater, ammunisjon og miljøfarlige tungmetaller etter den tidligere militære aktiviteten i området som militærleir, ekserserplass, befalsskole og krigsskole.
Flyplassledelsen ved Kjevik møtte i dag Skifte Eiendom, som er en del av Forsvarsbygg, for å diskutere hvordan ryddearbeidet i Jegersberg i minst mulig grad skal påvirke flytrafikken.
– Vi er enige om å jobbe videre mot en god løsning, og en trygg og sikker løsning for flytrafikken, med det for øye å ha god regularitet og punktlighet.
Det sier driftssjef i Avinor Jan Børge Thorsen til NRK rett etter møtet med Skifte Eiendom som står ansvarlig for ryddingen i Jegersberg og Gimlemoen-området til våren.
Se video:
Avinor har tidligere antydet at fjerning av ammunisjon og granater i Jegersberg til våren vil kunne påvirke flytrafikken, men ingen av partene ønsker nå å si noe om hvor mye eller lite flytrafikken vil kunne bli berørt.
– Er det mulig å rydde dette området og samtidig opprettholde normal flytrafikk på Kjevik når området ligger midt i inn- og utflyvningsområdet for flytrafikken?
– Det er målet og det tror vi at vi skal få til. Men nå skal det gjøres en utredning for å se om det er gjennomførbart. Her vil vi se på muligheter og utfordringer med hele jobben, og vi håper å finne gode løsninger, sier Thorsen.
– Hva er utfordringene slik Avinor ser på saken?
– Utfordringene er at det blir en aktivitet som kan påvirke flytrafikken. Vi vet ikke om det vil gjøre det, men vi må ta høyde for at dette arbeidet skal gjøres innenfor de sikkerhetsrammer vi setter, sier han.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Se video:
Skal kartlegge risikoen
Avinor og Skifte Eiendom er enige om en felles plattform i forhold til hvordan flytrafikken skal avvikles samtidig som det foregår ryddearbeid av mulige eksplosiver i Jegersberg-området.
Det sier prosjektleder i Skifte Eiendom Pål Skovli Henriksen til NRK etter dagens møte mellom partene.
– Vi hadde en veldig god dialog med Avinor i dag hvor vi har en bred enighet og en felles plattform om at dette skal vi komme til bunns i og finne ut av på beste mulig vis, slik at det hverken påvirker flytrafikken på Kjevik eller det tiltaket vi skal gjøre i Jegersberg, sier han.
– Hva har dere blitt enige om?
– Vi har blitt enige om at det fortsatt er en del forhold som vi må gå nøyere til bunns i og avklare og få vurdert. Vi må også få gjort en samlet vurdering av hvorvidt det egentlig er risiko med det vi skal holde på med i Jegersberg sett opp imot avviklingen av lufttrafikken her på Kjevik, sier Henriksen.
– Dere skal rydde et område for mulig sprengstoff og flytrafikken går lavt over dette området. Er ikke det en risiko?
– Det er et spørsmål vi må se nærmere på før vi kan avgjøre om det er en risiko og ikke minst hvilken risiko det handler om. Det er en risiko å fly og det er en risiko å kjøre bil, sier Henriksen.
Nå skal Skifte Eiendom gjøre en risikovurdering av arbeidet i Jegersberg, og komme tilbake til Avinor med resultatene av disse vurderingene.
Avinor skal også parallelt starte et arbeid for å se på hvordan flytrafikken kan berøres minst mulig i forhold til et mulig risikoområde midt i inn- og utflyvningstraseen sør for Kjevik.