– Jeg var ikke helt sikker på om det ville gå. Men nå kan jeg holde følge med vennene mine når de sykler, smiler Andreas Eikin fra Arendal.
Fartsgrensen for rullestoler heves fra 10 til 15 kilometer i timen.
– Den dagen jeg startet som samferdselsminister, kom Kjell Ingolf (Ropstad) til meg og sa «det er én sak du må fikse», sier Knut Arild Hareide (KrF).
Onsdag var både barne- og familieminister Ropstad og partikollega Hareide på plass for å gi Andreas den gledelige nyheten.
17-åringen, som for noen er kjent fra NRK-serien Superhundene, er helt avhengig av rullestol på grunn av en muskelsykdom.
Derfor har han både vært i Dagsnytt 18 og laget en underskriftskampanje for å øke farten på rullestolene.
– Total skivebom
Norges Handikapforbund er glade for at Andreas og andre i rullestol nå lettere kan henge med vennene sine. Men leder Tove Linnea Brandvik spretter likevel ikke sjampanjen.
Det innføres nemlig også en særlig aktsomhetsplikt for rullestolbrukere, som i praksis betyr at de som sitter i rullestol må kjøre i tilnærmet gangfart og holde «god» avstand til fotgjengere når de skal kjøre forbi.
– Det er total skivebom. Hvorfor skal bare rullestolbrukere, som regnes som gående, ha særlige regler, spør forbundsleder Brandvik.
Hareide forsvarer den nye regelen:
– Kjører du på fortauet i en rullestol som kan være tung og stor, så må du være aktsom.
Slik Brandvik leser regelen, mener hun at rullestolbrukere nå får tyngre restriksjoner enn de hadde i utgangspunktet.
– Hvis jeg er for sent ute til et møte, kan ikke jeg sette opp farten gjennom gågata, på samme måte som de som kan jogge, utdyper hun.
– Men når man har kjørt forbi de gående, kan man jo kjøre full fart igjen, minner Eikin om.
– Tunge faginstanser fraråder det
Jubelen går heller ikke i taket hos Vegdirektoratet, som har anbefalt å ikke heve fartsgrensen.
– Vi er imot dette fordi tunge faginstanser som Nav og Helsedirektoratet med sin spesialkompetanse fraråder det, sier seniorrådgiver Anette Hauge i Statens vegvesen.
Rullestolbrukere skal fortsatt regnes som gående i trafikken, og Hauge mener dette gjør det vanskelig å la dem kjøre enda fortere.
– Når du er gående, er det svært få krav som stilles til deg. Nettopp fordi hastigheten er lav, sier hun.
Både Helsedirektoratet og Nav har rapportert til Samferdselsdepartementet at de mener høyere fart øker faren for ulykker.