Fjord Line krevde 116 millioner kroner av Kristiansand havn, men tirsdag ettermiddag ble partene enige om et forlik på mellom 45 og 46 millioner kroner.
Administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal.
Foto: Anne Wirsching / NRKIngen av partene er fornøyd med forliket, begge måtte gi og ta, opplyser partene.
– Vi har gjennom en god dialog og velvilje kommet fram til et forlik på 45–46 millioner kroner.
– Jeg må jo si at jeg ikke er fornøyd med sluttresultatet, men jeg tror nå det er viktig å legge historien bak seg og gå videre, sier administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal.
Tvist om helårsseiling
Kristiansand havn forlangte i 2009 at Fjord Lines danskeferje skulle seile året rundt, i likhet med Color Lines danskeferjer.
Kristiansand havn forhandlet med Fjord Line om erstatningssum etter at havna ulovlig stengte Fjordline ute i 2009. Tirsdag ettermiddag ble partene enige om et forlik på 45-46 millioner kroner.
Foto: Kari Lea Hennestad / NRKDirektør Ingvald Fardal i Fjordline gikk til retten og fikk medhold i at det var ulovlig å utestenge Fjord Line fra havna med en begrunnelsen.
Siden har Kristiansand havn og Fjord Line forhandlet om hva som er rimelig erstatning for tap Fjord Line hadde.
- Les:
- Les:
I dag har forhandlingene foregått i tinghuset i Kristiansand.
– Måtte strekke oss langt
Fjord Line hadde i utgangspunktet forlangt en erstatning på 116 millioner kroner, mens leder for havnestyret, Jan Oddvar Skisland, hadde som oppgave å redusere erstatningssummen mest mulig.
Leder for havnestyret, Jan Oddvar Skisland.
Foto: Anne Wirsching / NRKTidligere i dag sa han til NRK at han ikke visste om de kom i havn, men like før klokka 17.00 tirsdag ble de enige.
Rettssaken mellom partene var berammet til 7. februar. Nå er begge parter glade for at de har kommet fram til ei løsning og ikke trenger å møte i retten.
– Det var jo et stort sprik mellom utgangspunktene våre, så vi har måttet strekke oss langt begge parter. Men jeg opplever at det var stor viljen fra både vår og Fjord Lines side, og nå har vi funnet en løsning vi kan leve med, sier Jan Oddvar Skisland, leder i havnestyret i Kristiansand.