NRK Meny
Normal

Havna uforstående til millionkrav

Kristiansand Havn stiller seg helt uforstående til kravet fra Fjord Line på 120 millioner kroner.

Color Line og Fjord Line

Det er fortsatt full strid mellom Fjord Line og Kristiansand Havn etter utestengelsen av rederiet i 2009.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK

Det sier advokat Ove Lyngholt som representerer Kristiansand Havn i striden med Fjord Line.

For to uker siden stevnet Fjord Line Kristiansand Havn for 120 millioner kroner, fordi rederiet ble utestengt fra havna i 2009.

– Kristiansand havn er dømt til å betale erstatning, men dette beløpet har ingen dokumentasjon, sier Lyngholt.

Udokumentert

Kristiansand Havn mener at kravet fra Fjord Line ikke er godt nok dokumentert, og at det derfor blir vanskelig å forholde seg til den store summen.

Fjord Line mener at de har hatt et tap på 120 millioner kroner som følge av striden om helårsseilinger med Kristiansand Havn i 2009, som førte til utestengelse og tap av inntekter.

Advokat Ove Lyngholt skjønner ikke noe av det store kravet.

– Dette kravet på 121 millioner kroner fremstår som bortimot totalt udokumentert, sier Lyngholt.

Han sier at beløpet skal basere seg på tall hentet fra regnskaper, men har ikke sett regnskapene det vises til.

– Det er forklart ut ifra noen regnestykker som etter sigende baserer seg på tall hentet fra regnskaper, men ingen regnskaper er fremlagt, sier Lyngholt, til NRK.

Har dokumentert kravet

Fjord Line på sin side mener at erstatningskravet på 121 millioner kroner er godt dokumentert, og forstår ikke kritikken fra advokat Ove Lyngholt.

– Vi har dokumentert vårt krav overfor Kristiansand Havn i denne saken.

Det sier administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal, til NRK.

– De store postene er veldig enkle. Havnen stengte oss ute i 2009 og det norske rettssystemet har bekreftet at dette var en ulovlig utestengelse, og at havnen brøt norsk lov og internasjonal lov relatert til mottaksplikten. Vi engasjerte advokater i denne saken, og vi har jo dokumentasjon på hva disse advokatene kostet. Vi måtte også legge et skip i opplag som kostet oss noen hundre millioner kroner, så dette er dokumentert, sier Fardal.