Hopp til innhold

Legger ned ruten mellom Sandefjord og Strømstad: – Folk sitter og gråter

Fjord Line vil ikke lenger drive ruten mellom Sandefjord og Strømstad. Over 220 ansatte blir berørt.

Kokk og tillitsvalgt på Fjord Line, MS Oslofjord

SJOKK: Beskjeden om nedleggelsen av ruten kom som et sjokk, sier Renato Stojnic, kokk og hovedtillitsvalgt for Sjømannsforbundet på MS Oslofjorden.

Foto: Theo Aasland Valen / NRK

Ruten støtter ikke Fjord Lines visjon og langsiktige strategi, skriver de i en pressemelding.

Begrunnelsen er et strategisk grep for å konsentrere driften rundt seilingsrutene mellom Norge og Danmark.

– Først og fremst så vil jeg si at det var en tung og trist beskjed å gi i dag, sier administrerende direktør Brian Thorsted Hansen.

Brian Thorsted Hansen

Administrerende direktør i Fjord Line, Brian Thorsted Hansen

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Sandefjords Blad ble tidligere i dag kontaktet av flere kilder som fortalte at de ansatte hadde fått informasjonen onsdag formiddag.

Fjord Line har drevet fergeruten mellom Sandefjord og Strømstad med MS Oslofjord siden 2014.

Fergeruten slutter å gå 29. oktober.

Color Line går også i rute på samme strekningen.

220 berørte

Det har vært dialog med fagforeningene og tillitsvalgte opp til i dag, forteller Thorsted Hansen.

– Fra og med i dag vil det være individuelle drøftingsmøter med de berørte.

Det er for tidlig å si hvor mange som mister jobben, men 220 ansatte er berørt.

– Nå skal vi respektere prosessen rundt drøftelsesmøtene og hva som kommer ut av det. Ut fra det vil det komme et antall som må bli sagt opp.

Thorsted Hansen forteller at det var et sjokk for de ansatte og at de tar beskjeden tungt.

Les også Fjord Line velger Kristiansand foran Langesund

Bergensfjord.

Får krisehjelp

Renato Stojnic er kokk og hovedtillitsvalgt for Sjømannsforbundet på MS Oslofjorden.

Beskjeden kom overraskende på alle, sier han.

– Dette var absolutt ikke ventet. Vi har fått høre at denne båten har en framtid. Dette har kommet som et sjokk.

Stojnic forteller om triste ansatte.

– Vi har voksne folk som sitter og gråter ombord og har det kjempevondt, beskriver han.

Kokk og tillitsvalgt på Fjord Line, MS Oslofjord etter at det ble bestemt at de avvikler ruten Sandefjord - Strømstad

Renato Stojnic er kokk og hovedtillitsvalgt for Sjømannsforbundet på MS Oslofjorden.

Foto: Theo Aasland Valen / NRK

Både norske, danske og svenske ansatte mister inntekt, arbeidet sitt og tryggheten sin, sier han.

Ifølge Stojnic har Sjømannsforbundet vært i kontakt med sjømannskirken som sender ut krisehjelp.

Stojnic håper og tror at noen vil interessere seg for å ta over driften på strekningen.

Sjøfolk som har hatt tro på fremtiden

Ronny Øksnes er rådgiver i Norsk Sjømannsforbund. Han synes det er en vanvittig trist dag.

100 medlemmer mister jobben, forteller han.

– Det er familier som mister inntekten sin. Dette er sjøfolk som har hatt stor tro på fremtiden og får den her beskjeden i dag.

Ronny Øksnes, rådgiver i Norsk Sjømannsforbund

Ronny Øksnes, rådgiver i Norsk Sjømannsforbund.

Foto: Fredrik Hansen / NRK

Beskjeden kom til mannskapet i dag tidlig. Norsk Sjømannsforbund er ombord for å støtte, svare på spørsmål og hjelpe de tillitsvalgte og medlemmene sine.

Mange er triste, lei seg og fortvila, forteller han.

– Det rammer hardt. Vi har mannskap som venter barn og vi har mennesker som akkurat har kjøpt seg nytt hus, så det får en enorm innvirkning på livene deres, forteller Øksnes og legger til at det er en tøff beskjed å få.

– Det er levebrødet deres. Mange får bare en måneds oppsigelsestid. Det får enorme økonomiske konsekvenser.

Trist for arbeidsplassene

Ordfører i Sandefjord, Bjørn Ole Gleditsch, synes det er trist at firmaet legger ned i Sandefjord.

Bjørn Ole Gleditsch

Ordfører i Sandefjord kommune, Bjørn Ole Gleditsch (H).

Foto: Hege Therese Holtung / NRK

– Det er klart at det får følger for mange mennesker og familier. Vi tenker spesielt på at de går en usikker tid i møte.

Ordføreren opplever nyheten som lyn fra klar himmel.

– Vi har jo akkurat lagt til rette for at de kan drive ut 2030. Sånn sett er det veldig overraskende, sier han.

Gleditsch håper og tror at noen andre kan ivareta det tomrommet som blir når Fjord Line forsvinner.

– Vi ønsker selvsagt ikke å miste arbeidsplasser. Vi ønsker å øke arbeidsplasser i kommunen.