Hopp til innhold

Passasjer varslet om brann i bil på ferga

Det var en av passasjerene på MS Bergensfjord som varslet Hovedredningssentralen om bilbrannen om bord. Konsernsjefen sier mannskapet fulgte prosedyren.

Brann i bil på MS Bergensfjord
Foto: RS BENDT R. RASMUSSEN / REDNINGSSELSKAPET / NTB

– Rundt midnatt fikk vi melding om at det var en brann i en bil på skipet og at det var røykutvikling. Vi fikk først melding av en passasjer. Så tok vi kontakt med skipet, som kunne bekrefte dette.

Det sier fungerende redningsinspektør ved Hovedredningssentralen i Sør-Norge (HRS Sør-Norge) Børge Galta.

Han forteller at det ikke er så vanlig at det er passasjerer som tar kontakt først.

– Men det skjer fra tid til annen.

– Er det kritikkverdig?

– Ikke nødvendigvis. Det kan være mange grunner til at en passasjer opplever situasjonen mer dramatisk enn skipets ledelse.

Galta påpeker på generelt grunnlag at de ønsker varslinger fra fartøy så raskt som mulig – uansett hvor kritisk situasjonen virker.

– Da har vi bedre mulighet til å planlegge for en eventuell redningshendelse, sier han.

Brann i bil på MS Bergensfjord

Det var i denne bilen det brant i om bord på MS Bergensfjord.

Foto: KBR

Ønsker rask varsling

Det var natt til onsdag 28. juni at det begynte å brenne i en bobil på MS Bergensfjord.

Ferga var på vei fra Hirtshals mot Stavanger med 591 passasjerer, men da brannen oppstod, endret de kursen mot Kristiansand.

Redningsmannskap fra Stavanger og Larvik ble sendt for å hjelpe, i tillegg til røykdykkere fra brannvesenet i Kristiansand.

50 minutter senere var brannen under kontroll, har rederiet selv opplyst.

Av hjelpemannskap utenfra, var det brannvesenet i Kristiansand som først kom om bord.

– Jeg har fått beskjed fra mine egne at det var kontroll på brannen da, sier brannsjef i Kristiansandsregionen brann og redning Jan Røilid.

Les også Bistod ved brann på ferge – ønsker spesialtrente brannmannskaper

Redningsselskapet kom den brennende fergen Bergensfjord til unnsetning

– Handler om responstid

Røilid støtter HRS sitt ønske om å få varsling raskt dersom en situasjon oppstår.

– Det er viktig å få tidlig beskjed og heller reversere. Om man avventer, øker responstiden for aktørene som eventuelt skal bistå.

Han understreker samtidig at skipperen har frihet til å ta beslutninger på vegne av eget fartøy.

– Han er konge på eget skip når strategiske og beredskapsmessige beslutninger skal tas for å ivareta sikkerheten.

Jan Røilid, brannsjef i Kristiansandsregionen brann og redning (KBR)

Jan Røilid, brannsjef i Kristiansandsregionen brann og redning.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Startet gransking

Ingen på MS Bergensfjord ble skadet, og ifølge konsernsjef i Fjord Line Brian Thorsted Hansen, gjorde personalet om bord som de skulle.

Han forstår ønsket fra HRS om rask varsling, men sier at dette ikke var et krav i de prosedyrene som gjaldt ved denne hendelsen.

– HRS ønsker naturligvis å få informasjonen så raskt som mulig, men når vi ser på prosedyrer for hvem vi skal orientere er det Kystradioen Sør, som her er det nærmeste. De skal i sin tur sikre at vi får den hjelpen vi skal ha.

Fjord Line har i ettertid av brannen gjort en intern utredning av det som skjedde.

– Vi vurderte raskt situasjonen som en beskjeden brann i et kjøretøy, som vi raskt fikk under kontroll.

Ifølge Hansen, kontaktet de Kystvakten igjen da bileieren opplyste at det var en gassflaske inne i bilen.

Brian Thorsted Hansen, administrerende direktør i Fjord Line.

Konsernsjef i Fjord Line, Brian Thorsted Hansen sier mannskapet på MS Bergensfjord fulgte prosedyrene.

Foto: SOREN LUND HVIID

Sjøfartsdirektoratet ble varslet

Fungerende avdelingsdirektør i DSB Ann Christin Olsen-Haines, skriver til NRK at de ikke kjenner hele hendelsesforløpet i denne saken godt nok, men sier at ved behov for bistand fra landbaserte brann- og redningsvesen skal anmodningen generelt sett gå via HRS.

I en redningsinnsats er god dialog mellom alle involverte en forutsetning for at hjelpen kommer frem så raskt som mulig.

Les også – Vi måtte sove på gulvet. Det luktet røyk i lugarene.

Mona Storaas Våge og datteren Louise Storaas Våge Handeland etter å ha kommet av MS Bergensfjord onsdag morgen

Fungerende kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet Helga Maria Sulen Lund, sier at ulykker til sjøs knyttet til drift av fartøy skal meldes av rederi eller skipsfører.

Om det er behov for assistanse, som for eksempel evakuering eller redning, eller fare for oljeutslipp, skal meldingen gis til HRS eller Kystradiostasjon, skriver Lund til NRK.

Dersom det ikke er behov for assistanse eller fare for oljeutslipp, skal hendelsen uansett meldes til Sjøfartsdirektoratet innen 72 timer, forklarer hun.

– I dette tilfellet fikk Sjøfartsdirektoratet melding og har også mottatt rapport i etterkant av ulykken.

Direktoratet var om bord i etterkant av brannen og har avklart at det ikke var skade på skipet.

Da det er snakk om et dansk skip, er det de danske sjøfartsmyndighetene som vil følge opp om rutiner og prosedyrer har vært på plass.

Hei!

Har du tips i denne saken?

Send meg gjerne en e-post!

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 13 1,26 kr
Dyrest kl. 20 1,77 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %