NRK Meny
Normal

Forbrukerrådet: – Løs konflikten uten rettssak

Virker ikke snøfreseren din som den skal? Forbrukerrådet gir deg rådene om hva du bør gjøre. De mener man bør prøve å løse saken før den havner i retten.

Snøfreser

Snøfreseren som ikke virket som den skulle, og utløste en årelang krangel mellom kjøper og selger.

Foto: Privat

Eirik Nyberg

UHELDIG: Eirik Nyberg i Forbrukerrådet mener det er uheldig at saker mellom forbrukere og leverandører havner i retten.

Foto: Anne Torhild Nilsen / NRK

NRK Sørlandet fortalte lørdag om Helge Nilsen og kona fra Mandal som i 2010 kjøpte en snøfreser til nesten 14.000 kroner. Den utvalgte modellen skulle kaste snøen 12 meter bort, ifølge annonsen.

Freseren ville ikke kaste snøen

Men da Nilsen, ved et av vinterens første snøfall, skulle prøve snøfreseren ble det en skuffende opplevelse.

– Den ville ikke kaste snøen. Snøen datt bare ned på siden, eller maks en til to meter unna, har eieren tidligere fortalt til NRK.

Dette ble starten på en feide som så langt har vart i tre og et halvt år. Det ble utallige telefoner, e-poster, en kostbar forsendelse, ny snøfreser som også ble ødelagt, sak i Forbrukerrådet, sak i Forbrukertvistutvalget (FTU) og til slutt tingretten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Snøfreser dokument

Vedtaket fra Forbrukertvistutvalget.

Foto: Skjermbilde

– Ta kontakt med selger

Eirik Nyberg, regiondirektør i Forbrukerrådet i Agder, råder både forbruker og selger om å unngå så langt det lar seg løse å ta saken til retten.

– Det første du bør gjøre er å ta kontakt med selger. Dersom man ikke kommer til enighet eller hvis ting tar ekstremt lang tid, kan man ta saken videre til Forbrukerrådet, forklarer Nyberg til NRK.

Forbrukerrådet forsøker da å mekle mellom partene og finne en løsning begge kan gå med på.

– Rundt 75 prosent av sakene som havner hos oss blir løst gjennom mekling. Dersom man heller ikke her kommer til enighet, eller partene ikke aksepterer vårt forslag til løsning, kan saken tas videre til Forbrukertvistutvalget, forteller han.

– Unngå rettssak

Forbrukertvistutvalget er ifølge Nyberg likestilt med Forliksrådet. Er ikke partene fornøyd med avgjørelsen i Forbrukertvistutvalget er neste steg å ta saken til retten. Dette mener Nyberg kan være svært uheldig.

– Når saker havner i retten vil som regel både forbrukeren og bedriften tape penger. Og bedriften vil ikke minst tape omdømme. Det er ikke for ingenting at de fleste store bedrifter holder seg unna retten, sier han.

Fem års reklamasjonsrett

Hvilke rettigheter har man som forbruker dersom du kjøper en snøfreser og den ikke virker slik den skal?

– For å snu litt på det kan man si at du som forbruker har plikt til å gjøre det som står i bruksanvisningen og sørge for å vedlikeholde snøfreseren på en bra måte. Dersom det likevel oppstår en feil har man rett til å få denne utbedret dersom feilen skjer innenfor reklamasjonstiden som vanligvis er på inntil fem år for en snøfreser, sier Nyberg.

Han forteller at det er sjeldent at slike saker havner i retten. Siden 2011 har Forbrukerrådet har siden 2011 meglet i 24 saker som gjelder snøfresere.

– Av disse sakene fikk tre medhold, åtte fikk ikke medhold, fem ble løst av Forbrukerrådet, tre gikk ikke videre fordi klager var passiv og fem gikk til Forbrukertvistutvalget hvor fire fikk medhold og en fikk ikke medhold, forteller Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

– Sakene gjelder forskjellige typer feil som kan oppstå med en snøfreser. At man har satt fresebladene feil er ikke en skade som går igjen. Man kan heller si at med tanke på at snøfresere gjerne er kostbare og det selges mange, er det ganske få klager til Forbrukerrådet, sier Halsos.

– Håpløs sak

Elise Valvik

HÅPLØS: Advokat Elise Valvik mener saken er håpløs.

Foto: Privat

Advokat Elise Valvik, som har bistått ekteparet Nilsen, mener det er svært uheldig at saken ender i retten.

Siden beløpet er så lavt som i denne saken, kan partene ikke få dekket mer enn 3 000 kroner i advokatbistand. Dermed blir det begrenset gevinst uansett hvem som vinner saken.

– Dette har vært en håpløs sak. Ved medhold blir de sittende igjen med regning til juridisk bistand utover grunnbeløpet. Resten må man dekke selv. Selv med fullt medhold vil de sitte igjen med en regning på omtrent det snøfreseren kostet, så selv med seier vil de tape økonomisk på dette, sier Valvik til NRK.

Eier av Norsk Engros Service har ikke ønsket å kommentere saken før den er ferdig behandlet i retten.

Hele historien i korte trekk om snøfreseren som endte i retten:

•Høsten 2010 bestilles snøfreseren Blizzard Z1311 for kroner 13 565,-
•Desember 2010 tas den i bruk til ingen nytte.
•Våren 2011 tar Norsk Engros Service den inn til sjekk mot at kjøper betaler frakten på 1.800 kroner.
•Det viste seg ved undersøkelse hos selger at skovlene stod feil vei.
•Snøfreseren skulle returneres til kjøper, men det skjedde ikke til tross for gjentatte purringer.
•Kjøper melder det til Forbrukerrådet for å få maskinen i retur.
•I september 2011 fikk de tilsendt en annen snøfreser.
•Ekteparet sa seg fornøyd med det og trakk saken hos Forbrukerrådet.
•Neste vinter var det nesten ikke snø, så snøfreseren ble stående ubrukt.
•Før jul 2012 kom det snø, og den måtte tas i bruk. Den gikk i en time.
•I januar 2013 ble saken på nytt meldt til Forbrukerrådet – denne gangen med krav om heving av kjøpet, og de fikk medhold.
•Selger nektet og kjøper sendte saken til Forbrukertvistutvalget, som også ga medhold.
•I sitt vedtak i oktober 2013 skriver FTU at bedriften ikke har rett på flere forsøk på reparasjon, siden de brukte en hel vinter på det med den første snøfreseren.
•Norsk Engros Service nektet å godta dette også, og tok saken til retten.
•Kristiansand tingrett avsier dom til uken.

Kilder: Parter, advokat og saksdokumenter.