Hopp til innhold

På klagetoppen i ti år

«Det er bilen vi nordmenn klager mest på», skrev NRK.no i 2004. Den påstanden er like relevant nå – ti år senere.

svart og grå bil

Bil troner på toppen av statistikken til Forbrukerrådet når det kommer til årlige henvendelser og klager.

Foto: Kim Jansson / NRK

I 2013 mottok Forbrukerrådet 95.929 henvendelser fra forbrukere i Norge. En liten nedgang fra tidligere år. I dag la de frem statistikken over hva norske forbrukere har spørsmål om eller klager på.

Listen over klager har ikke forandret seg stort de siste årene. Øverst på klagetoppen troner fortsatt kjøp og salg av biler. Flere enn én av ti henvendelser til Forbukerrådet faller under denne kategorien.

Blant topp ti finner vi også andre gjengangere som husleie, håndverkertjenester, bolig, klær, mobiltelefoner, byggevarer og møbler. Alle med mellom 2500 og 5000 henvendelser.

Forbrukerrådets henvendelsesstatistikk 2013

 

 

Henvendelser

1

Bilhandel

10 819

2

Diverse om tjenester

5 630

3

Husleie

5 036

4

Diverse om varer

4 067

5

Håndverkertjenester

3 692

6

Bruktbolighandel

3 240

7

Klær og sko

2 655

8

Mobiltelefon

2 575

9

Møbler

2 458

10

Byggevarer

2 247

Ekspander/minimer faktaboks

Kontroll på kilometerstanden

Randi Flesland

Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland.

Foto: Kim Jansson / NRK

– Bil er et viktig verktøy i hverdagen. Så å si alle har bil, vi er avhengige av den og at den skal fungere hver dag. Det er ganske mye penger det er snakk om, og så er det noe med at man blir irritert når noe ikke fungerer, sier direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland til NRK.no.

Direktøren sier at de aller fleste henvendelsene om bil, har med kjøp og salg mellom privatpersoner å gjøre.

– Det handler om at det er amatører på begge sider av handelen, så forventningsstyringen er ikke like klar som den kanskje er når du er hos en forhandler, sier Flesland, og legger til:

– Men det handler også om at vi kanskje tar sjansen på å kjøpe mer på nett, og ikke tenker på at bil er noe vi kanskje skal kikke på før vi kjøper, sier hun.

Hun tror at tiltaket Statens vegvesen nå legger opp til, at man skal ha bedre kontroll på kilometerstanden på de enkelte bilene, vil være et veldig godt verktøy for forbrukerne.

To ting du skal huske på

Det er spesielt to problemer som er gjengangere i henvendelsene om bil. Først og fremst er det mange som ikke har papirene i orden.

Ingeborg Flønes

Ingeborg Flønes er direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Foto: Kim Jansson / NRK

– Det er for mange som ikke skriver en ordentlig kontrakt. Og så er det noen som faktisk ikke skriver en kontrakt i det hele tatt, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, til NRK.no.

Det andre store problemet er at de ikke sjekker at de får det de betaler for.

– Vi ser drømmebilen, og slår til over telefon, uten at vi har gjort gode nok undersøkelser av bilen først. Det er typisk, sier Flønes.

Hun anbefaler derfor å få bilen sjekket på et verksted før et eventuelt kjøp.

– Få en skikkelig gjennomgang av bilen. Det koster som regel ikke så mye når du tenker på hva bilen koster, sier hun.

Nest største familieinvestering

25 prosent av alle personbileiere er medlem i Norges Automobil-Forbund (NAF), og NAF får ofte merke medlemmenes frustrasjon over dårlige bilkjøp.

Nils Sødal i NAF

Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Foto: Dang Trinh / NRK

– Bil er en kostbar investering og flere hundre tusen biler skifter eier hvert eneste år. Etter boligkjøp er bil den største investeringen en familie gjør. I tillegg fører feil ved en bil fort til dyre reparasjoner, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Han mener økonomien gjør at flere klager. I fjor bistod NAF 26.000 medlemmer i forbindelse med bil.

– Vi ga dem juridisk hjelp og biltekniske råd. Nær halvparten gjaldt kjøp og salg av bil, mens andre store kategorier var klage på verkstedreparasjoner og forsikrings- og erstatningssaker, sier Sødal.

NAF har et sett med råd som gjør at du kan unngå å bli en del av klagestatistikken:

  • Sjekk at alle avgifter er betalt, spesielt årsavgiften.
  • Sjekk at bilen er EU-godkjent, men husk at EU-godkjenning ikke er det samme som at bilen er i tipp topp stand. Den tilfredsstiller bare visse sikkerhetskrav for å få lov til å rulle på veien.
  • Sjekk at bilen er fri for heftelser, altså at ingen bank eller annen utlåner har pant i bilen. Gamle lån må gjøres opp før salg, ellers overtar du også lånet.
  • Sjekk at bilen har vært på service jevnlig og spør om det er skiftet andre vesentlige deler utover det som skiftes på rutineservice, samt at kilometerstanden stemmer.
  • Sjekk om bilen har vært utsatt for kollisjon eller større skader, og hvordan dette er reparert.
  • Prøvekjør bilen. En bil til 20.000 kroner skal kjennes brukt ut, men alt bør virke som det skal. En nyere bil til 300.000 skal fortsatt være «fast i fisken» og ha litt nybilfølelse igjen. En ren og ryddig bil vitner om en eier som har tatt godt vare på bilen.
  • Virker alt? Se at alle lys er i orden, at vifteanlegget fungerer, brekket holder bilen i ro, spaker og håndtak fungerer.
  • Sjekk at alle nøkler følger med.
  • Du kan spare deg selv for mye irritasjon og store kostnader ved å forlange at bilen skal gjennom NAF-test før du slår til. Testen er mye mer omfattende enn en EU-kontroll og vil si noe om den tekniske kvaliteten på bilen langt utover en EU-kontroll.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)