Avfall Sør, som betjener de fire kommunene Kristiansand, Søgne, Songdalen og Vennesla. sendte først ut fakturaer uten henvisning til hvor mange tømminger av søppeldunkene som var foretatt.
– Vi sendte først ut en faktura som det var en feil på som ingen av oss oppdaget. Totalsummen var riktig, men det var umulig å skjønne hvor mange tømminger som den enkelte hadde hatt, sier renovasjonssjef Frode Rosland.
Trøbbelet begynte da selskapet skulle rette opp feilen og bestemte seg for å sende ut en ny, spesifisert faktura.
– Det stod at det var en fakturakopi, men det skulle ligget ved en forklaring til hele mysteriet. Men dessverre den ble ikke forklaringen tatt med på den fakturaen, sier Rosland.
Skaper stor irritasjon
Mange tusen kunder har altså i løpet av få dager mottatt to søppelregninger. Reaksjonene har ikke latt vente på seg. Lang kø av frustrerte kunder og et sprengt sentralbord hos Avfall Sør er resultatet.
Også fra de aller nærmeste har renovasjonssjefen fått høre det.
– Det er mange hundre som ringer og lurer på dette - og de er irritert. Kona mi ble også ganske irritert. Hun skjønte ikke "bæret" og det forstår jeg godt, sier Rosland.
– Ikke betal dobbelt
Sånt som dette skal ikke skje og det er bare å legge seg flat, sier Rosland. Til alle de som sitter med to regninger fra Avfall Sør, har han følgende beskjed;
– Folk skal bare betale en faktura og ikke to, selvfølgelig.
– Men kan vi være sikre på at summen vi skal betale er riktig?
– Summen er riktig. Det er det eneste som er helt sikkert, sier Rosland.