Én av to er misfornøyd med egen helse

Mange drives av frykt for å mislykkes når de går i gang med nyttårsforsett, mener psykolog.

BEGYNN ROLIG: Har man trening som nyttårsforsett er det viktigste at du har lyst og begynner rolig.

BEGYNN ROLIG: Har man trening som nyttårsforsett er det viktigste at du har lyst og begynner rolig.

Foto: Zhilwan Manbari

Helsedirektoratets undersøkelsen «Bare Du» viser at to av fem nordmenn vil gå i gang med trening for å bedre egen helse. Januar er høytid for nyttårsforsetter og håp om å bli mer fysisk aktiv.

– Jeg er ikke overrasket over at så mange er misfornøyd med sin egen helse. Vi har en tendens til å være for kritiske mot oss selv, sier psykolog Kjell Erik Bjerge.

Gjør noe du er glad i

Foredragsholder og rådgiver Cecilie Thunem-Saanum treffer mange som vil ta seg i nakken.

– Det viktigste er at du selv er motivert til å gå i gang med nyttårsforsettet. Det må ikke være andre som syns du burde gå i gang.

Cecilie Thunem-Saanum

MOTIVERT: Man må være motivert for å gjennomføre nyttårsforsettet, ellers kan det bli vanskelig.

Foto: Anne Elisabeth Næss

Thunem-Saanum mener motivasjon og realisme må ligge til grunn for nyttårsforsettene, og at målene er oppnålige. Et vanlig problem er at vi har for mange og for store nyttårsforsetter på en gang.

De fleste gir opp

De aller fleste gir opp på nyttårsforsettene på ett tidspunkt, men det betyr nødvendigvis ikke at det er slutt. Selv om man tar små pauser kan man ta opp igjen nyttårsforsettet, mener Thunem-Saanum.

– Du må fortelle deg selv at jeg ikke har falt ut, jeg bare testet hvordan det pleide å være før jeg begynte på forsettet.

Assisterende senterleder på Spicheren treningssenter i Kristiansand Kristian Jøranson, sier det ikke er noen hemmelighet at de fleste begynner i januar og slutter når vinterferien starter.

– Men de siste årene har jeg sett en økning i antall personer som trener året rundt.

Ikke alltid like sunt med nyttårsforsett

Psykolog Kjell Erik Bjerge sier at nyttårsforsettene er helt avhengige av drivkreftene bak. Hvis man selv ønsker å gjøre en forandring kan det være bra.

– Men man må ikke føle seg presset eller være drevet av frykt for å ikke være god nok. Det kan føre til psykiske skader.

Bjerge forteller at han har hatt klienter som føler seg plaget av at de ikke klarer å fullføre forsettene de har satt seg selv, og at de da føler seg udugelige. Derfor er det viktig at man går i gang med nyttårsforsetter man selv ønsker.

DRIVKREFTER: Du må selv ønske en forandring, ikke bli presset.

DRIVKREFTER: Man må selv ønske en forandring, ikke føle at man blir presset til det.

Foto: Zhilwan Manbari

Personlig trener Kristian Jøranson sier mange trener for å få «sommerkroppen».

– De er mest opptatt av hvordan de ser ut. Det er utrolig usunt.

Ekspertenes beste tips til å holde på nyttårsforsettene

  • Start rolig og heller øk på etter hvert.
  • Lag en plan.
  • Lag deg selv små belønninger underveis.
  • Ha ett mål om gangen.
  • Indre motivasjon er avgjørende for å gjøre en endring.
  • Det kan være motiverende å starte et nyttårsforsette med andre.

Les også: