Nyttårsforsettet som fungerte

Fjorårets nyttårsforsett til rektoren Tormod Lien, var å spikke hver dag mellom 20:00 og 21:00. Med et mål om å spikke én skje hver uke. Et nyttårsforsett som eksperten mener fungerer.

Tormod Lien

Tormod Lien har spikket 52 skjeer i år. Én hver uke. Det er slik han finner roen i den hektiske hverdagen.

Foto: Heather Ørbeck Eliassen / NRK

Slik finner sørlendingen roen i en ellers hektisk hverdag. Han er til daglig rektor ved Øvre Slettheia oppvekstsenter, en barnehage og skole med ca 200 barn og 50 ansatte.

– Jeg føler jeg er bedre i møte med mennesker når jeg er godt forberedt, og det å sette seg ned og spikke på denne måten roer meg ned. Det hjelper meg å takle krevende oppgaver i hverdagen.

Han har med seg spikkekniven overalt, på stranden, i skogen og sitter ofte hjemme i en liten garasje, hvor det nå står 52 skjeer utstilt på en hylle.

I likhet med mange guttunger, ble Lien inspirert av Emil i Lønneberget. Barndomshobbyen har han holdt på med hele livet.

Flesteparten av skjeene er laget av ren bjørk, men noen består av flere tresorter, som for eksempel alm. Her spikker han på skje nummer 52.

Gjør noe som betyr mye for deg

Livsstilsblogger, foredragsholder og forfatter av boken «Tid til alt», Cecilie Thunem-Saanum, skriver om tilstedeværelse i travle tider. Hun mener Lien har klart noe, som mange synes er vanskelig.

– Jeg oppfatter at folk søker ro, og drømmer om det å gjøre noe for seg selv. Min erfaring er at folk føler at man ikke kan det, fordi man blir redd for å oppfattes som egoistisk.

Thunem-Saanum mener at folk glemmer at når man setter av tid til seg selv og gjør ting en liker å holde på med, så vil det gagne andre.

– Men i dagens samfunn gjør folk seg altfor tilgjengelige. De blir fortvilte fordi de aldri får tid til sitt. Strikkingen, spikkingen, eller hva det måtte være.

– Hvis man for eksempel er glad i å lage mat, og får roen der, så er det liksom lov, fordi det gagner familien eller venner.

Cecilie Thunem-Saanum

– Roen er likevel viktig for trivsel, selvrespekt og evnen til å prioritere og tenke klart. Det er en grunn til at mindfulness er blitt en stor ting, understreker Cecilie Thunem-Saanum.

Foto: Privat

Anbefaler folk å ta en pause

På hyllen i garasjen til Lien, står det utstilt alt fra kaffeskjeer til skjeer med ulike båtknuter. Hva han skal gjøre med dem er han fortsatt usikker på. Det er i grunn ikke noe han har tenkt så mye på.

– Jeg spikker fordi jeg synes det er gøy. Det er denne måten jeg kommer meg gjennom den hektiske hverdagen min, sier han.

Han anbefaler andre å ta seg en pause av og til.

Tormod Lien

– Mitt konkrete tips til å finne roen har Lien allerede har fulgt. Velg én ting, som betyr mye for deg, sier Thunem-Saanum.

Foto: Heather Ørbeck Eliassen / NRK

Velg én aktivitet du trives med

– Mitt konkrete tips har Lien allerede har fulgt. Velg én ting, som betyr mye for deg, sier Thunem-Saanum.

Tabben mange gjør er å ramse opp endringer, mener hun. Et klassisk nyttårsforsett hos folk er å få bedre kosthold, begynne å trene, og være mindre på sosiale medier.

Det blir for mye med en liste. Man ser at folk ikke klarer å gjennomføre det.

Hun trekker frem et eksempel.

– Hvis målet i 2019 er å trene mer, så vil du sannsynligvis være mindre på sosiale medier, fordi du trener i stedet.

– Du vil bevisst eller ubevisst også legge om kostholdet, fordi når du trener så har du ikke lyst til å stappe i deg den sjokoladeplaten etterpå.

Ta deg tid i hverdagen til det du liker

– Denne har jeg brukt mest tid på, forteller Lien stolt.

Skjeen ser ut som dragehodet på en hardingfele.

– Det var mange små detaljer, som gjorde den tidkrevde å spikke, smiler sørlendingen fornøyd.

– Min bror har en hardingfele som bestefar spilte på da vi var små, så inspirasjonen kom derfra.

Tormod Lien

Inspirasjonen henter han fra det som skjer rundt seg. Lien trekker frem en fotballskje som et eksempel. – Denne lagde jeg i sommer under fotball-VM.

Foto: Heather Ørbeck Eliassen / NRK