Hopp til innhold
Asfaltering av vei
Foto: Andersen, Aleksander / NTB scanpix

Bygging og vedlikehold av vei

Oppsummert

Nesten all persontransport og over halvparten av godstransport går på riksveier, fylkesveier og kommunale veier Statens Vegvesen er ansvarlig for riksveiene. Nye Veier AS bygger, drifter og vedlikeholder noen strekninger.

  • Dødsulykke i 2020: – For smal veiskulder

    For smal veiskulder, mangel på havarilommer og manglende varsling var blant årsakene til en dødsulykke på E18 i Arendal i 2020. Det fastslår Statens havarikommisjon. En vogntogsjåfør mistet livet etter at han ble stående i veibanen og feste en lastestropp. Han ble påkjørt av en personbil.

    Dødsulykke E18 Arendal
    Foto: Frans Kjetså / NRK
  • Ikke ivaretatt trafikksikkerhet på E18

    Trafikksikkerheten ble ikke tilstrekkelig ivaretatt av Statens vegvesen og Nye Veier ved prosjektering og bygging av nye E18 ved Arendal. Det kommer frem i en rapport fra statens havarikommisjon.

    Rapporten handler om en dødsulykke i 2020. Utilstrekkelig bredde på veiskulderen, og manglende havarilommer og varsling, var de viktigste medvirkningsfaktorene til at ulykken inntraff, konkluderer nå statens havarikommisjon med.

  • Siste del av E6 Helgeland lyses ut

    Statens Vegvesen skal bygge ei mil med 90-sone helt sør på Helgeland, skriver de i ei pressemelding. E6 Trøndelags grense – Majahaugen og E6 Flyum – Lille Majavatn er de to gjenstående strekningene i gigantprosjektet E6 Helgeland.

    I januar i år slapp samferdselsminister Jon-Ivar Nygård nyheten om at vegen skulle bygges, nå er anbudskonkurransen i gang.

    Totalt vil det bli brukt 9 milliarder kroner på E6 Helgeland, fra Saltfjellet til Trøndelag grense.

  • Ringeriksbanen og ny E16 utsettes nok en gang

    Byggingen av Ringeriksbanen mellom Sandvika i Bærum og Hønefoss og nye E16 Høgkastet-Hønefoss kan starte tidligst i 2025. Det sier statssekretær Johan Vasara (Ap) i Samferdselsdepartementet til NRK. Både Arbeiderpartiet og Senterpartiet lovet i valgkampen at de ville starte byggingen i 2022 hvis de vant valget.

    Den nye toglinjen skal kutte reisetiden mellom Oslo og Bergen med én time, og sammen med ny motorvei knytte Ringerike tettere sammen med Oslo-området.

    Årsaken til forsinkelsen er ifølge Vasara at Nye Veier jobber med å gjøre prosjektet billigere, et oppdrag de fikk av Solberg-regjeringen. Høyre svarer at det er Ap/Sp-regjeringen som mangler evne til å prioritere.

    Ringeriksbanen
    Foto: Illustrasjon

Siste nytt fra NRK Sørlandet