Nesten all persontransport og over halvparten av godstransport går på riksveier, fylkesveier og kommunale veier Statens Vegvesen er ansvarlig for riksveiene. Nye Veier AS bygger, drifter og vedlikeholder noen strekninger.
Gang- og sykkelstien gjennom Blakstadkleiva blir ikke åpnet før påske. Det skriver Agderposten. Bilveien åpnet i januar etter store forsinkelser. Dermed blir det ikke snorklipping og markering av at alt arbeidet er ferdig før i midten av april.
46 prosent av befolkningen svarer at de ikke er trygge på at veiene er godt vedlikeholdt i en ny landrepresentativ undesøkelse gjort av Norstat for Norges Automobil-Forbund (NAF).
I regjeringens forslag til statsbudsjett kom det ikke den nødvendige satsningen på rassikring og vedlikehold som NAF og flere har etterlyst, skriver organisasjonen i en pressemelding.
– Vi frykter at veiene vil bli dårligere med dette budsjettet. Investeringer kuttes, samtidig som de store midlene til vedlikehold uteblir. Det er ikke ansvarlig å fortsette som før, når etterslepet på veiene er så enormt, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Det blir snaut tre meters veiskuldre på nye E39 mellom Kristiansand og Mandal. Det forsikrer Harald J. Solvik, prosjektleder hos Nye Veier.
Før helgen konkluderte Statens havarikommisjon med at en viktig årsak til dødsulykken på E18 i mai 2020 utenfor Arendal, skyldtes for smal veiskulder. Denne veistrekningen fra 2019 har to meters veiskuldre.
For smal veiskulder, mangel på havarilommer og manglende varsling var blant årsakene til en dødsulykke på E18 i Arendal i 2020. Det fastslår Statens havarikommisjon. En vogntogsjåfør mistet livet etter at han ble stående i veibanen for å feste en lastestropp. Han ble påkjørt av en personbil.
Trafikksikkerheten ble ikke tilstrekkelig ivaretatt av Statens vegvesen og Nye Veier ved prosjektering og bygging av nye E18 ved Arendal. Det kommer frem i en rapport fra statens havarikommisjon.
Rapporten handler om en dødsulykke i 2020. Utilstrekkelig bredde på veiskulderen, og manglende havarilommer og varsling, var de viktigste medvirkningsfaktorene til at ulykken inntraff, konkluderer nå statens havarikommisjon med.