Hopp til innhold

Nye Veier vurderer å stanse ny trasé mellom Bamble og Tvedestrand

Nye Veier vil vurdere å bruke gamle veier.

Nye veier vurderer nå å stanse deler av utbyggingen av ny motorvei mellom Bamble og Tvedestrand og heller utbedre dagens E-18.

Det har kommet kritikk mot selskapet for at motorveiplanene ødelegger natur og er skadelig for naturmangfoldet. Selskapet melder i kveld at de i større grad skal ta hensyn til natur og miljø i alle sine prosjekt og inviterer ordførerne på strekningen om å tenke nytt.

Skjæringer i landskapet

Nye Veier skriver i en pressemelding sent tirsdag kveld at de i enda større grad vil «vurdere veiutbyggingene ut fra et bærekraftig perspektiv».

De mener prosjektet E18 Tvedestrand-Bamble i Vestfold og Telemark er ett av de mest aktuelle prosjektene.

NRK har de siste dagene skrevet om at Nye Veier vil lage skjæringer i landskapet i stedet for tunneler eller bruer. Dette er for å spare penger.

Ordførere i kommunene på strekningen ønsker seg vei så fort som mulig. Men dersom de stiller krav som gjør veien dyrere, kan de miste plassen sin i køen.

Slik kan de spare penger

Nye Veier inviterer nå kommunene til dialog for å gjenbruke eksisterende vei. En mulighet er å planlegge for lavere fartsgrense. Det vil være lettere å bygge for 90–100 km/t enn for eksempel 110 km/t.

Det er ett av flere forslag for å gjøre det billigere.

– Det kan være aktuelt å bygge smalere brannfelt som er mindre arealkrevende og likevel en trygg og sikker vei. Denne typen løsninger er bra for å holde kostnadsrammene, mer areal og å nå. Vi går nå i dialog med kommunene for å tenke nytt om løsninger og vurdere oppgradering av eksisterende vei, sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for Planlegging og drift i Nye Veier.

Naturvernforbundet: En gladnyhet

Naturvernforbundet er glade for at Nye Veier vil se på saken på nytt.

– Det er en gladnyhet at Nye Veier vil se på motorveiplanene sine for strekningen mellom Bamble og Tvedestrand på nytt, sier Pernille Hansen, nestleder i Naturvernforbundet i en pressemelding.

Pernille Hansen, nestleder i Naturvernforbundet

Pernille Hansen, nestleder i Naturvernforbundet.

Hansen håper at Nye Veier også vil gjennomgå andre veiprosjekter og se om det er mulig å gjenbruke den gamle veien også andre steder.

– Det vil være mye bedre for natur og klima å ta vare på veiene vi har og gjøre disse tryggere, framfor å starte på nytt i ny trasé, slik Nye veier ofte legger opp til. Vi forventer at politikerne etter valget legger nye føringer for veibygging, som tar mye større hensyn til natur, klima og matjord, sier Hansen.

Les også:

AKTUELT NÅ