– De har jo blitt de nye barna våre, sier Charlotte Iversen (28).
NRK møter henne på Agder Fôrsenter, der hun nettopp har kjøpt kattemat til Bonnie på tre år.
– Jeg kan forstå at folk bruker mer og mer penger på dyrene sine. Jeg gjorde det før, men har skjønt at de faktisk ikke trenger så mye utstyr og leker. Det er nok mest vi mennesker som synes det er gøy, ler hun.
Stort marked
Norske dyrebutikker får stadig inn mer penger, viser tall fra SSB.
I fjor hadde de en samlet omsetning på nærmere 1,7 milliarder kroner.
Bare siden 2016 har den samlede omsetningen økt med mer enn 500 millioner.
– Vi merker at kundene bruker mer penger på dyrene sine, og at det stadig blir flere nye kunder, sier Marie Solli ved Kvadraturen Zoo i Kristiansand.
– Samtidig har det blitt mer bevissthet rundt at hunder trenger mer enn bare en leke.
Får stadig nye kunder
Agder Fôrsenter på Grim i Kristiansand har også opplevd en økning den siste tiden.
Dyrebutikken ble startet for 31 år siden, og har hatt en jevn vekst i kunder siden den gang.
Hver dag er mellom 100 og 150 personer innom for å handle.
De har inntrykk av at det har blitt en god del flere dyreeiere enn det var for noen år siden.
– Vi får stadig nye kunder. Mange har fått hund for første gang. De er ansvarsfulle og vil ha skikkelig utstyr, sier Benedikte Kvåle Reger.
Dyrt hos veterinæren
Det er ikke bare dyrebutikkene som opplever at flere dyreeiere betaler mer.
– Etterspørselen er sterkt stigende, nesten fra uke til uke, sier Laila Skjulestad.
Hun jobber som rehabiliteringsterapeut på Anicura Dyreklinikk Sørlandet.
Der behandler hun hunder og katter som trenger oppfølging etter kirurgi.
– Det koster. Noen har gode forsikringer, andre må betale mye fra egen lomme. Det kan bli snakk om ganske mange tusen, sier Skjulestad.
Hun håper særlig hundeeiere blir flinkere til å skaffe seg gode forsikringer.
– Å ha forsikret hunden sin for 20.000 i året er ganske lite. Jeg vil anbefale 50-60.000, sier hun.
Kvinner betaler mest
Også nettbutikkene merker en økning.
– Det har vært en formidabel vekst på 75 prosent i norske nettbutikker, sier Thomas Elvestad, markedsdirektør i Klarna Norge.
De tar seg av betalingen til over 11.000 norske nettbutikker.
Han tror pandemien bare er en del av årsaken:
– Kjæledyr har blitt som nye familiemedlemmer. De får mer utstyr og leker. Jeg tror trenden kommer til å fortsette.
Når det gjelder nettshoppingen til kjæledyr, er det kvinner som legger igjen mest penger.
– Tre av fire kroner som blir brukt i denne kategorien, gjøres av kvinner, sier Elvestad.