Pasienten ringte nødnummeret nesten daglig og fikk som regel ambulansen til å rykke ut. Nå håper Fylkeslegen i Rogaland at tiltakene hjelper.
Fylkeslege i Rogaland, Janne Dahle-Melhus, håper tiltakene fører til at pasienten ringer færre ganger til akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK).
– Tanken er at hvis man trygger vedkommende der han er, vil han ta kontakt med AMK færre ganger, sier Janne Dahle-Melhus, Fylkeslege i Rogaland.
- Les også:
Må rykke ut
Ambulansetjenesten på Sørlandet rykket ut nær 300 ganger til pasienten i fjor.
Pasienten bor i en kommune i Rogaland, men det er ambulansene fra Flekkefjord, Sirdal og de andre Sørlands-kommunene i Vest-Agder som må ta oppdragene.
Flere av meldingene inn til AMK framstod som så alvorlige at helsetjenesten valgte å kjøre utrykning med blålys. De hyppige turene førte til at ambulanseberedskapen vest i Agder ble svekket, mener Fylkesmannen.
– Når noen ringer 113-sentralen må man vurdere henvendelsene i hvert enkelt tilfelle.
Sørlandet sykehus sendte i fjor bekymringsmelding til Fylkesmannen i Rogaland. Konklusjonen ble at ambulansen fortsatt måtte rykke ut inntil det fantes andre løsninger for pasienten.
Spesiell sak
– Det er en spesiell sak, sier Hallvard Kile, seniorrådgiver hos Fylkeslegen i Aust- og Vest-Agder.
Kile forteller at når pasienten ringer AMK, så beskriver pasienten symptomer som helsepersonellet må ta på alvor og derfor må ambulansen rykke ut.
– Det er nok få ganger pasienten virkelig har behov for ambulansen, mener Kile.
Av hensyn til taushetsplikten ønsker ikke Sørlandet sykehus å opplyse om antall utrykninger har gått ned i år.