En kranlekter måtte heise opp skøyta, som har store materielle skader.
– Vi er vant til å redde andre, og i natt måtte vi redde oss selv, sier kommunikasjonssjef i Redningsselskapet, Frode Pedersen.
– Vi brukte natten til å ta vare på mannskapene våre. Båten er nå tatt opp på en kranlekter, og kom til Mandal ved sjutiden i dag morges.
Fikk hjelp av Ægir
Redningsskøyta Ægir ble tilkalt, og hadde rutinert mannskap som kunne hjelpe sine kolleger på Bill.
– Vi ble raskt klar over at det ikke var noen vits i å trekke skøyta fri. Det kunne ha medført større skader på båten. Derfor ble kranlekter rekvirert fort, sier Pedersen.
– Lekteren løftet den om bord hos seg og tok den inn til Mandal.
– Hvordan er det gått med dem som var om bord i redningsskøyta?
– De er tatt godt hånd om av våre folk. En av dem ble lettere skadet og fikk legehjelp og har også fått tilbud om annen støtte og hjelp. Vår beredskapssjef var i kontakt med skipperen om bord – vi har hatt løpende kontakt gjennom natta med alle våre folk.
Trangt farvann
Det er et svært trangt og vanskelig farvann der redningsskøyta Bill grunnstøtte i Mandal.
Redningsskøyta Bill og kranlekter i Mandal.
Foto: Odd RØmteland / NRK– Grunnstøtingen skjedde midt i skipsleia – på det aller trangeste stedet, sier sier mangeårig skipper på Redningsskøytene i Mandal, Nils Reidar Kristensen.
– Området er svært krevende å manøvrere i, sier Kristensen.
Kommunikasjonssjef Frode Pedersen vet ennå ikke hvorfor "Bill" grunnstøtte.
– Det er for tidlig å spekulere om. Vi avventer svar fra vår inspektør som er på plass i formiddag. Vi har også vår regionleder på plass. Det vi vet, er at båten hadde vært på verksted, og vi hadde rutinemessig testkjøring av båten etterpå, sier Pedersen.
Slik så det ut like etter at RS Bill hadde kjørt på grunn.
Foto: RS ÆgirKunne gått verre
Grunnstøtingen kunne fått adskillig større konsekvenser. Bildene forteller om et kraftig sammenstøt.
– Heldigvis gikk det ikke så ille, sier Pedersen. Våre båter er jo solid bygget med en kraftig fenderlist som har tatt av for mye av støtet i fjellveggen. Det er derfor de koster mer enn andre båter. De er bygget for tøffe tak.
– Var det høy fart?
– Det vet vi ennå ikke noe om.
Pedersen sier at det er svært uvanlig at ei redningsskøyte går på grunn.
Det er sjeldent de må hjelpe sine egne. Men i natt måtte de hjelpe seg selv.
Etter at skadene på den redningsskøyta Bill nå blir lokalisert, blir den sendt til et verft for utbedring, trolig der den ble bygget – på Swede Ship på Bohuslänskysten ved Göteborg.
Redningsskøyta Bill på land i Mandal etter grunnstøtingen i natt.
Foto: Odd Rømteland / NRK