Han mener det er viktig at veien blir bygget fort og uten forsinkelser, men at det finnes metoder for å redusere kostnadene kraftig for bilistene.
– Man kan forlenge bompengeperioden fra 15 til 20 eller 25 år. I tillegg vil statlige rabattordninger kunne gi inntil 20 % reduserte takster, sier han.
Det var på møte i Mandal KrF torsdag kveld Hans Fredrik Grøvan annonserte at han vil forsøke å få halvert de varslede bomsatsene på den nye strekningen.
Foto: Svein Sundsdal / NRKHalvering
Dessuten ligger markedsrenta langt lavere enn de statlige beregningene tar høyde for, mener Grøvan, som er medlem av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.
Til sammen kan det bety en halvering av de varslede satsene, tror han.
- Les: Ni bomstasjoner
- Les: – Det er dramatiske tall
I november ble det kjent hvor mye penger bilistene må betale i bompenger for å kjøre på ny E39 mellom Kristiansand og Lyngdal. Nye Veier planlegger ni bomstasjoner som man med privatbil totalt må betale 207 kroner for å passere. Nyttekjøretøy får, ifølge planene, tre ganger så høye satser.
Ny motorveistrekning mellom Kristiansand og Lyngdal vil koste
Foto: IllustrasjonKraftige reaksjoner
Det skapte sterke reaksjoner blant bilister og yrkessjåfører, og på NRK Sørlandets Facebook-side var debatten heftig.
Ordfører i Mandal, Alf Erik Andersen fra Fremskrittspartiet mener dette er noe Fremskrittspartiet har sagt hele tiden.
Samme syn
Likevel er han glad for å få støtte fra Grøvan.
– Jeg håper han tar en telefon inn til Stortinget, slik at de kan bli enige om det budsjettet som Frp og Høyre har lagt frem, sier han.
Nettopp bompengesaken er noe av grunnen til at KrF ikke klarer å bli enige, mener Andersen. Derfor tror han budsjettet lander innen mandag, dersom Grøvan tar en telefon inn, som han formulerer det.
Ordfører i Mandal, Alf Erik Andersen (Frp), mener Grøvan bør ta en telefon til forhandlerne om neste års statsbudsjett for å få orden på flokene, i og med at han har sammenfallende syn som Fremskrittspartiet om bompenger, slik han ser det.
Foto: Håkon Eliassen / NRK