NRK Meny
Normal

– Det er dramatiske tall

Ny E39 med ni bomstasjoner mellom Kristiansand og Lyngdal skaper reaksjoner. Det vil koste 207 kroner å kjøre den 68 kilometer lange strekningen.

Flere bilister mener det vil bli for dyrt å passere bomstasjonene på nye E39 mellom Lyngdal og Kristiansand. Torsdag ble det kjent at det vil koste 207 kroner å kjøre strekningen for en personbiler uten rabatt.

VIDEO: Se hva bilister mener om flere bomstasjoner på nye E39 mellom Kristiansand og Lyngdal.

– Det er bare helt galt. Det blir så altfor mye hele tiden. Det finnes visst ikke grenser i det hele tatt. Det blir for dyrt, sier Harald Nilsen.

Erland Nilsen

Erland Nilsen mener han betaler nok for bruke veiene.

Foto: Lars Eie/NRK

– Når vi betaler så mye som vi gjør i avgifter er det ikke vårt problem å betale i dyre dommer for gode veier. Det er jo styresmaktene som skal ta den kostnaden, sier Erland Nilsen.

Ni bomstasjoner

Også fylkesordfører i Vest-Agder, Terje Damman, er kritisk til kostnadene.

– Det høres ut som dramatiske tall. Selv om veikvaliteten er bra så må vi samtidig få tid til å sette oss ned og gå grundig gjennom dette, sier fylkesordfører i Vest-Agder, Terje Damman.

På NRK Sørlandets Facebook-side blir bomstasjonene heftig debattert. Det forstår fylkesordføreren.

– Jeg er noe tvilende til at det blir en enkel jobb å overbevise folk om å betale. Dette sendes vel ut som en form for høring slik at fylkeskommunen får mulighet til å komme med sine innspill, sier Damman.

Bomstasjoner E39 Kristiansand - Lyngdal

Her vil Nye Veier plassere bomstasjonene på E39.

Foto: Nye Veier

Må betale tre ganger så mye

Dessuten må tungtransport betale tre ganger så mye som personbiler.

Terje Damman

Fylkesordfører i Vest-Agder Terje Damman (H) er ikke henrykt over kostnadene nye E39 påfører bilister.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Nye Veier mener det har vært stor betalingsvilje i tungtransporten i andre prosjekter fordi de reduserer kostnadene med kortere reisetid.

– Det er et faktum at man reduserer kostnader med kortere kjøretid. Men det gjenstår å se om det kan veie opp for tredoblingen det snakkes om her, påpeker fylkesordføreren.

Politikere i Mandal og Lindesnes er derimot ikke skremt av prisene som ble presentert.

– 120 kroner tur-retur Kristiansand, synes jeg i utgangspunktet ikke er avskrekkende, men det bekymrer meg at det kan ta lang tid, og at vi da kan falle på prioriteringslisten, sier Alf Erik Andersen, ordfører i Mandal.

– Kan dette føre til et klasseskille på veien?

– Siden kollektivtrafikken går gratis er jeg ikke bekymret for den biten, sier Andersen.

– Må ha ny vei

– Vi skulle gjerne klart oss uten bomstasjoner, men da hadde det ikke blitt noe vei og det er så viktig at vi får en ny firefeltsvei, sier Janne Fardal Kristoffersen, ordfører i Lindesnes.

– Andersen i Mandal frykter å falle bakover i prioriteringskøen, er du redd for det?

– Dersom vi ikke har bompengefinansiering så faller vi stadig lenger bak i køen, sier hun.

– Hvor mye svir det i Høyre-sjela å godta et bompengeforslag?

– Jeg mener at vi må ha ny vei, og dersom prisen er at vi må betale bompenger, så får vi gjøre det, avslutter Fardal Kristoffersen.

Det kan bli ni bomstasjoner mellom Kristiansand og Lyngdal i fremtiden.

Direktør for planprosesser og samfunnskontakt i Nye Veier, Finn Aasmund Hobbesland, forklarer bompengene.