– Det er bare helt galt. Det blir så altfor mye hele tiden. Det finnes visst ikke grenser i det hele tatt. Det blir for dyrt, sier Harald Nilsen.
Erland Nilsen mener han betaler nok for bruke veiene.
Foto: Lars Eie/NRK– Når vi betaler så mye som vi gjør i avgifter er det ikke vårt problem å betale i dyre dommer for gode veier. Det er jo styresmaktene som skal ta den kostnaden, sier Erland Nilsen.
Ni bomstasjoner
Også fylkesordfører i Vest-Agder, Terje Damman, er kritisk til kostnadene.
– Det høres ut som dramatiske tall. Selv om veikvaliteten er bra så må vi samtidig få tid til å sette oss ned og gå grundig gjennom dette, sier fylkesordfører i Vest-Agder, Terje Damman.
På NRK Sørlandets Facebook-side blir bomstasjonene heftig debattert. Det forstår fylkesordføreren.
– Jeg er noe tvilende til at det blir en enkel jobb å overbevise folk om å betale. Dette sendes vel ut som en form for høring slik at fylkeskommunen får mulighet til å komme med sine innspill, sier Damman.
Her vil Nye Veier plassere bomstasjonene på E39.
Foto: Nye VeierMå betale tre ganger så mye
Dessuten må tungtransport betale tre ganger så mye som personbiler.
Fylkesordfører i Vest-Agder Terje Damman (H) er ikke henrykt over kostnadene nye E39 påfører bilister.
Foto: Svein Sundsdal / NRKNye Veier mener det har vært stor betalingsvilje i tungtransporten i andre prosjekter fordi de reduserer kostnadene med kortere reisetid.
– Det er et faktum at man reduserer kostnader med kortere kjøretid. Men det gjenstår å se om det kan veie opp for tredoblingen det snakkes om her, påpeker fylkesordføreren.
Politikere i Mandal og Lindesnes er derimot ikke skremt av prisene som ble presentert.
– 120 kroner tur-retur Kristiansand, synes jeg i utgangspunktet ikke er avskrekkende, men det bekymrer meg at det kan ta lang tid, og at vi da kan falle på prioriteringslisten, sier Alf Erik Andersen, ordfører i Mandal.
– Kan dette føre til et klasseskille på veien?
– Siden kollektivtrafikken går gratis er jeg ikke bekymret for den biten, sier Andersen.
– Må ha ny vei
– Vi skulle gjerne klart oss uten bomstasjoner, men da hadde det ikke blitt noe vei og det er så viktig at vi får en ny firefeltsvei, sier Janne Fardal Kristoffersen, ordfører i Lindesnes.
– Andersen i Mandal frykter å falle bakover i prioriteringskøen, er du redd for det?
– Dersom vi ikke har bompengefinansiering så faller vi stadig lenger bak i køen, sier hun.
– Hvor mye svir det i Høyre-sjela å godta et bompengeforslag?
– Jeg mener at vi må ha ny vei, og dersom prisen er at vi må betale bompenger, så får vi gjøre det, avslutter Fardal Kristoffersen.
Direktør for planprosesser og samfunnskontakt i Nye Veier, Finn Aasmund Hobbesland, forklarer bompengene.