– Champagne?
Det er en dag midt i uken og klokken er 14.30.
– Ta deg et glass. Det er lov!
Piken i den fargerike kjolen smiler. Denne uken får motebransjen presentert klær og tilbehør du skal ha på deg våren og sommeren 2011. PR-byråer med landets klesagenter på kundelisten viser kolleksjonene som er på vei inn i butikkene til neste år. Størst mulig eksponering er overskriften.
Spesielt utvalgte journalister, stylister, bloggere og bransjefolk står på gjestelisten til de lukkede visningene. For enkelte er dette den mest sprudlende uken i året utenom Oslo Fashion Week. Her inne er det ikke noe som heter en grå høstdag, bare en helt perfekt dag for å sette trender.
Versacesame
– Pastellfarger, silkestoffer, blonder og blomster virker å bli en trend til neste år, mener Erlend Elias Bragstad (28).
Stylisten og bloggeren fra Ofoten i Nordland vandrer rundt i Oslos gater med produktprøver under armen. Han er antrukket pels rundt halsen, svart neglelakk og veske fra Versace. Han jobbet som assistent før han følte seg moden for å gå egne veier for tre år siden. Nå har han mer å gjøre, men på en annen måte.
– Før var presseuken en festival for oss. Vi gikk fra sted til sted og drakk champagne. Nå kjører jeg bil og drikker vann.
Erlend driver egen frisørsalong og har stylet de vakre og vellykkede på berget for glansede magasiner. Han har pyntet på Tone Damli Aaberge, ethvert «Idol», Pia Haraldsen, Thomas Giertsen og Kathrine Sørland. Han er på et kyss på hvert kinn og klem med stort sett alle han sier glamorøst hei til.
– Gud! Det er en veldig, veldig overfladisk bransje, hvisker Erlend.
– Når vi møtes er alle gode venner, men når man snur ryggen til vet man hva som skjer. Det er jeg vant til - jeg kommer fra en liten plass med mye skvadder og sladder, sier han.
Hemmelig utvelgelse
På bordet ligger en eske med notislapper, som gjestene skal henge rundt plaggene de er interessert i å låne. Det står ikke navn på lappene, bare nummer.
– Det er bare PR-byrået som vet hvem som skjuler seg bak hvert nummer. Slik kan ingen andre vite hva slags klær jeg er interessert i. Når kommer forresten bildene du tar nå på trykk? spør han.
Han planlegger et fotoopptak med klær som har en dus stil til et blad. Han forteller han har lyst på noe yndig etter å ha lagd mye rocka.
Ventetiden på et plagg kan være lang, men PR-byråene gjør alt de kan for få det vist fram.
– Det blir deilig å lage vårserie nå som det begynner å bli kaldt i været, sier Erlend.
Visningene åpner rundt lunsj, og varer til tidlig kveld. Erlend ser for seg å rekke tre visninger hver dag.
Gutta med sleik som ser ut til å være de som har med klær å gjøre, står på kjøkkenet og drikker sterk triple sec-likør fra en sponsor som også har dekt et bord med give away-shakere. Av og til går de ut på terrassen , hvor det er plassert en kasse med boblevann, for å trekke frisk luft. Ved bufetten står syv personer og har lokalets kanskje mest engasjerte samtale. Den dreier seg om dessertene.
– Det er mye fett og nøtter i sjokolade, man blir mett av slikt, sier en av dem.
– Men da tar vi bare kontakt, sier vertinnene, etter at Erlend har levert fra seg notislappene.
– Det hadde kanskje passet å gjøre opptaket på vinteren, siden det skal være så dust? spør de.
TV-personlighet
– Du er den neste TV-personligheten, Erlend! sier stylist og bloggerkollega Stine Kirkhus på vei til neste stopp. Hun har sett Erlend på VGs videosåpe «Oslo Girls» og synes han er naturlig morsom.
Moren til Erlend jobber i Sametinget.
– Ho mamma går på elgjakt. Og ho e visst ganske bra på det, sier Erlend.
– I Tysfjord var det ikke lov å være samisk. De ble bare kalt for lapper. Nå synes alle det er kult å være samisk, sier han.
– Du bruker enda Blogger, eller har du byttet?
Valg av riktig teknologisk dagbokløsning er viktig.
– Er Erlend same? Jøss, det visste jeg ikke, sier Stine Birkeland fra Alta, omtrent der Finnmarkshallen ligger. Jenta i kjole og høye hæler har diplom i internasjonal markedsføring og er sjefen i Presskontakterna som står for visningen. PR-byrået retter seg spesielt inn mot mote og interiør og representerer merker som Boss, Marc O’ Polo og Soaked in Luxury.
– Jeg er kven, sier Stine.
Moteintuisjon
Hjemme i vesle Tysfjord får ikke Erlend, tidligere finalist i Mr. Gay, servert kanapeer når han er på besøk.
– Jeg kler jo ikke av meg når jeg kommer dit. Har du kjøpt deg orange bukser? sa de til meg da jeg som femtenåring kom på ferja etter en handlerunde på byen.
Han går jevnlig til samisk åndelig veileder fra Vesterålen.
– Intuisjonen forteller meg hva som gjelder innen mote, og det er fordi jeg er same. Av og til lar jeg meg inspirere av det samiske. Da sier de: oj - indiansk, og jeg sier: nei - samisk.
Fredag skal han være med på åpningen av en butikk på Karl Johan, hvor han har vært med å utvikle pressebildene. Erlend forklarer fasjonabelt at han later som han kan joike, og at de tror på det.
Nå har han lyst å få sydd en kofte som ikke koster Lacosteskjorta. Da såpeserien skulle spille inn scene på 17. mai, var det umulig å få tak i et tradisjonelt samisk antrekk i hans størrelse:
– Jeg trenger en kofte som jeg kan ha på meg på premierer og røde løpere.