– Motorsport som skutercross står i fare for å forsvinne hvis det fortsetter slik som nå. Nå er det veldig få førere. Slik som her i Kautokeino har vi per i dag bare èn aktiv fører. I tillegg har vi noen få ungdommer som trener, sier Jostein Biti fra Kautokeino.
I skutersporten er han ingen hvem som helst. Han har nemlig store meritter å vise til. Han er blitt Europamester to ganger, fem ganger Norgesmester og har en fjerde plass fra Verdensmesterskapet.
- Her finner du værmelding for NM-bygda Karasjok
Han er ikke overrasket over opplysningene fra kompetanse- og utviklingssjef Are Antonsen i Norges motorsportforbund om at skutersporten sliter med rekrutteringen.
– Det fins nok ikke noen enkel forklaring på at vi sliter med å få deltagere til snøskuterløpene. En forklaring er at store deler av landet har slitt med snøfattige vintre i flere år. Andre igjen mener at det er blitt altfor dyrt delta og at det er altfor få løp å være med på i løpet av hver sesong, forklarer Antonsen.
– En egen klasse for eldre skutere
Kommende helg blir Norgesmesterskapet i snowcross arrangert i Karasjok i Finnmark.
NM 2017 skulle egentlig vært arrangert i Alta 7. og 8. april, men da ble stevnet avlyst på grunn av altfor få deltagere.
– Det merket jeg meg allerede på den tiden da jeg selv var en aktiv kjører. Jeg avsluttet min karriere i 2011. Allerede da hadde interessen for å delta i skutercrossstevner begynt å dabbe av, sier Biti.
Norges motorsportforbund har senere utdelt NM til Karasjok motorklubb, og arrangementet skal gå av stabelen 15.-16. desember på Karasjok crossbane.
Biti sier at han har merket seg at de fleste idrettene sliter med rekrutteringen.
– Mange idretter har det slik som skutersporten. Mange ungdommer vil heller sitte hjemme og spille dataspill eller drive med lignende aktiviteter. Det å trene hardt for å oppnå gode resultater i en idrett blir altfor hardt for mange, tror Biti.
Har du noen ideer om hva som må gjøres for at sporten ikke helt skal forsvinne?
– Det er vanskelig å si. En av tingene som kan gjøres er for eksemplel å ha en egen klasse der det ikke er lov å kjøre med nye skutere. Deltagerne må stille opp med noen få år gamle skutere. Slike skutere vil ikke være så dyre å kjøpe og da har flere råd til å stille opp, forklarer Biti.