Hopp til innhold

Samisk mesterkjører frykter for skutersportens fremtid

Jostein Biti er en av de mest meritterte samiske skuterkjørerne gjennom tidene. Nå frykter han for sportens fremtid.

Jostein Biti

Jostein Biti var høytflyvende i sin karriere og vant mange store mesterskap.

Foto: NRK

– Motorsport som skutercross står i fare for å forsvinne hvis det fortsetter slik som nå. Nå er det veldig få førere. Slik som her i Kautokeino har vi per i dag bare èn aktiv fører. I tillegg har vi noen få ungdommer som trener, sier Jostein Biti fra Kautokeino.

I skutersporten er han ingen hvem som helst. Han har nemlig store meritter å vise til. Han er blitt Europamester to ganger, fem ganger Norgesmester og har en fjerde plass fra Verdensmesterskapet.

Jostein Biti

Jostein Biti har en stor karriere å se tilbake til. Nå håper han skutersporten skal komme opp av bølgedalen den befinner seg i.

Foto: Sigve Nedredal / NRK

Han er ikke overrasket over opplysningene fra kompetanse- og utviklingssjef Are Antonsen i Norges motorsportforbund om at skutersporten sliter med rekrutteringen.

– Det fins nok ikke noen enkel forklaring på at vi sliter med å få deltagere til snøskuterløpene. En forklaring er at store deler av landet har slitt med snøfattige vintre i flere år. Andre igjen mener at det er blitt altfor dyrt delta og at det er altfor få løp å være med på i løpet av hver sesong, forklarer Antonsen.

– En egen klasse for eldre skutere

Kommende helg blir Norgesmesterskapet i snowcross arrangert i Karasjok i Finnmark.

NM 2017 skulle egentlig vært arrangert i Alta 7. og 8. april, men da ble stevnet avlyst på grunn av altfor få deltagere.

– Det merket jeg meg allerede på den tiden da jeg selv var en aktiv kjører. Jeg avsluttet min karriere i 2011. Allerede da hadde interessen for å delta i skutercrossstevner begynt å dabbe av, sier Biti.

Norges motorsportforbund har senere utdelt NM til Karasjok motorklubb, og arrangementet skal gå av stabelen 15.-16. desember på Karasjok crossbane.

Jostein Biti NM 2011

Jostein Biti.

Foto: Kjell Are Guttorm / NRK

Biti sier at han har merket seg at de fleste idrettene sliter med rekrutteringen.

– Mange idretter har det slik som skutersporten. Mange ungdommer vil heller sitte hjemme og spille dataspill eller drive med lignende aktiviteter. Det å trene hardt for å oppnå gode resultater i en idrett blir altfor hardt for mange, tror Biti.

Har du noen ideer om hva som må gjøres for at sporten ikke helt skal forsvinne?

– Det er vanskelig å si. En av tingene som kan gjøres er for eksemplel å ha en egen klasse der det ikke er lov å kjøre med nye skutere. Deltagerne må stille opp med noen få år gamle skutere. Slike skutere vil ikke være så dyre å kjøpe og da har flere råd til å stille opp, forklarer Biti.

Korte nyheter

  • Stor interesse for å bygge ut fornybar kraft i Finnmark

    Da NVEs frist gikk ut mandag denne uken var det meldt inn 26 kraftprosjekter i Finnmark. Det er langt flere enn det vil være kapasitet til, selv ved en kraftig oppgradering av strømnettet i fylket.

    NVE vil prioritere mellom prosjektene før sommeren.

    – Det ville være feil bruk av tid og kapasitet både for NVE og andre parter å ta alle de 26 prosjektene til behandling. I dialog med kommunene vil vi nå gjøre en prioritering av de innsendte meldingene. I midten av juni vil NVE legge fram en oversikt over hvilke prosjekter som blir med videre i prosessen, sier Kjetil Lund.  

    Før fristen 22.april ble det sendt inn 21 nye vindkraftmeldinger, og 1 prosjektbeskrivelse om utvidelse av et vannkraftanlegg. I tillegg er det tidligere sendt inn 3 vindkraftmeldinger og 1 vindkraftsøknad.

    Totalt er det meldt inn 26 prosjekter fordelt på følgende ti kommuner: Alta, Berlevåg, Båtsfjord, Gamvik, Hammerfest, Hasvik, Lebesby, Nordkapp, Porsanger og Vadsø. Noen av prosjektene berører to kommuner.

    Fullstendig liste med beskrivelse av prosjektene finner du på NVEs nettsider.

    NVE arrangerer et digitalt infomøte om arbeidet i Finnmark klokken 09.00 i dag, torsdag 25.april. Møtet er åpent for alle. Her kan du melde deg på møtet.

    Den nye 420 kv-linjen fra Balsfjord til Skaidi nærmer seg ferdig. Her kan man se linjen på Sennalandet.
    Foto: Allan Klo / NRK
  • Davvi-Norgga čáhcemagasiidnan unnán čáhci

    Ii goassige ovdal leat leamaš ná unnán čáhci Davvi-Norgga čáhcemagasiidnan go dál, nu dieđiha Europower. Elfápmoanalytihkkár Olav Botnen dadjá sivvan dása lea dat goike ja gálbma dálvi.

    – Leamaš uhccán muohta ja nu lea čáhcemagasiinnain uhccán čáhci dál, dadjá Botnen.

  • Girdijohtolat Lulli-Norggas lea bissehuvvon

    Avinor dieđiha ahte Lulli-Norggas lea buot girdijohtolat bissehuvvon duorastat iđida go Oslo dárkkistanguovddážis lea teknihkalaš boasttuvuohta.

    – Mátkkošteaddjit fertejit ráhkkanit guhkes maŋŋonemiide. Dál eat vuos dieđe man guhká fertet vuordit ovdal johtolat fas rahpasa. Mii bivdit buot mátkkošteddjiid čuovvut dieđuid maid ožžot iežaset girdifitnodagain, čállá Avinor.

    Avinora preassagoziheaddji dieđiha iFinnmarkui ahte dat guoská maiddái guhkes mátkki girdiide Álttás ja Romssas.