– Det er vanskelig både å rekruttere nye utøvere og å holde på de vi allerede har rekruttert, opplyser Are Antonsen i Norges motorsportforbund (NMF). Han er kompetanse- og utviklingssjef i forbundet.
Kommende helg blir Norgesmesterskapet i snowcross arrangert i Karasjok i Finnmark. NM 2017 skulle egentlig vært arrangert i Alta 7. og 8. april, men da ble stevnet avlyst på grunn av altfor få deltagere.
– Det fins nok ikke noen enkel forklaring på at vi sliter med å få deltagere til snøskuterløpene. En forklaring er at store deler av landet har slitt med snøfattige vintre i flere år. Andre igjen mener at det er blitt altfor dyrt delta og at det er altfor få løp å være med på i løpet av hver sesong, forklarer Antonsen.
– Det er blitt billigere
Joachim Olsen meldte i april om at han vil ta en pause fra snowcross, men har valgt å stille til start i helgas NM på hjemmebane.
Han vil ikke si hvor mye det koster å delta.
– Slikt snakker vi ikke om offentlig, sier Joachim Olsen (21).
Det er hans far, Rune Olsen, som i alle år har vært Joachims største sponsor.
– Jeg tør ikke å regne på hvor mye vi bruker på denne sporten, og det kommer jeg heller aldri til å gjøre, sier pappa Olsen.
Han sier at det faktisk er blitt billigere å delta i snowcross nå etter at regelverket ble endret.
– Nå kan faktisk ungdom stille med en skuter til 50.000 kroner og hevde seg bra, sier Rune Olsen.
De som stiller med de største skuterne har skutere som koster fra 120.000 kroner og oppover.
I tillegg kommer lisenser, som innebærer kjørforsikring og slikt. Så kan man legge til reiser, medlemskontingent til en klubb og kjørutstyr.
15 deltagere
I de gylne årene på 1990-tallet var interessen for snøskutersport stor over hele landet. I Finnmark fantes det en aktiv snøskuterforening omtrent på «hvert eneste» nes.
Til neste helgs arrangement er det påmeldt 15 førere. På fredag er det supercross. Selve NM og oppvisningsløp for knøtter er på lørdag.
Dette er det første løpet som arrangeres på Karasjok crossbane etter at den ble godkjent av NMF.
– Vi må gripe fatt i dette og prøve å finne årsakene til nedgangen i interessen, men bildet er nok sammensatt. Det finnes nok ikke noe «quick fix» på hvorfor ungdom har redusert interesse for slike aktiviteter, sier Antonsen.
Sponsormarkedet nesten helt tørket inn
I de gylne tidene var det lettere å få tak i sponsorer, men dette markedet er nesten helt tørket inn for tiden.
Før var det noen av kjørerne som var sponset av snøskuterprodusenter og var såkalte «fabrikkførere». Fins det slike i Norge i dag?
– Jeg tror ikke vi kan klassifisere noen som «fabrikkførere» i Norge i dag. Det nærmeste vi kommer er nok de som har fått til noen avtaler med amerikanske team. De reiser over og konkurrerer stort sett i Canada og USA. De er i veldig liten grad hjemme og kjører, forteller Antonsen.