Lytterne av den samiskspråklige delen av den norske allmennkrinkasteren kunne få med seg hele 11 timer og 15 minutter gjennom 183 avspillinger av «Fireflies» i fjor, viser årsstatistikken til
.Den mest spilte samiske låten var Per Tor Turis «Telefonluohti» (Telefonjoiken) med 144 ganger.
- Se på YouTube:
Kritiserer låtvalget
Den samiske artisten Elin Kåven fra Karasjok er en av de som stusser over spillestatistikken til NRK Sápmi. Selv er hun på en syvendeplass på topplisten til den samiske kanalen, med «Oaidnaledne» (Vi ses).
– NRK Sápmi har jo et helt spesielt ansvar for å spille samisk musikk, men jeg har ofte blitt overrasket over hvor lite av vår egen musikk de egentlig sender. Det at en amerikansk artist blir mest spilt, er bare veldig pussig, sier Kåven til
.(Artikkelen fortsetter under bildet)
NRK Sápmi direktør Nils Johan Heatta forsvarer platevalgene til sine ansatte.
– Owl City har nok blitt spilt mest i våre ungdomsprogrammer. De hadde en svært populær låt det året, og det er ikke til å undres over at den også ble mye brukt hos oss. Vi lever ikke i helt lukkede rom heller, sier Heatta til avisen.
Er det flaut at en amerikansk fjortislåt topper spillestatistikken?
– Overhodet ikke. Dette er absolutt til å leve med. Vi spiller tross alt mest samisk musikk totalt, understreker han og viser til at ni av de ti mest spilte låtene på spillelista er samiske.
– 60 prosent samisk musikk
Ifølge kanalens musikkprodusent, Tore Skoglund, er 60 prosent av all musikken på NRK Sápmi samisk.
Skoglund forklarer Owl Citys byks på statistikken med at ungdomsprogrammene blir sendt i reprise flere ganger, både på FM-båndet og i DAB-format, og at hver avspilling i disse sendingene telles.
– Egentlig var det Turis «Telefonjoik» som var den mest programmerte låten hos oss ifjor, opplyser Skoglund til Aftenposten.
- Se på YouTube: