- Les saken på sørsamisk:
Det er en regntung septemberdag i Oslo.
Inne i ærverdige Store studio er både dirigent og 51 musikere fra Kringkastingsorkestret på plass. De er klare for sin aller første sørsamiske plateinnspilling.
Helt alene, inne i en lydtett bu står hovedpersonen. Marja Mortensson er kjent for en stemme som mange kaller overjordisk, men her inne høres stemmen hennes nesten ikke. Lyden fra de mange instrumentene fyller rommet.
Det er første dag med opptak, og det blir mange små stopp underveis. Alle som er der, vil at det skal bli så bra som mulig.
– Vi tar takt 32, sier dirigenten.
Trompeten må høres bedre og harpen må ha mer lyd. Dette er detaljer som vanlige dødelige ikke tenker over, men som er så utrolig viktige å få på plass.
Det er trangt i den lille bua. Marja kommer ut av og til. Hun tar noen tøy og bøy. Å være i studio er en kraftøvelse som krever sitt av både stemme og muskulatur.
Det blir mange små samtaler mellom arrangør Daniel Herskedal og dirigent Christian Eggen. Imens venter både artist og orkester på neste instruks.
Farmors historier får nytt liv
Det er tydelig at dette prosjektet føles veldig nært og personlig for Marja Mortensson. For det er hennes egen farmors berettelser om en svunnen tid som skal fortelles med joik og toner.
Marja har brukt et par år på å komponere verket «Raajroe» - The Reindeer Caravan. Det skulle egentlig presenteres på den sørsamiske festivalen Raasten rastah høsten 2020.
Men i likhet med så mange andre større arrangementer ble også den utsatt som følge av koronapandemien. Øvingsdagene ble derfor omgjort til innspillingsdager.
Konsert på Røros blir det også, men ikke før om ett år.
Straks det røde lyset kommer på, står alle i ro eller så lister de seg sakte gjennom rommet. Ingen vil være den som ødelegger opptakene.
– Plan A er at orkesteret spiller perfekt. Min vokal kan vi alltids legge inn på nytt senere, om det trengs, forteller Marja.
Ett ord høres fra dirigenten: «Tutti!»
Marja har lært at dette betyr at absolutt alle skal være med, også vokalisten.
– Marja er en viktig artist
For Marja har det vært godt å ha Daniel Herskedal med på laget. Det er han som har arrangert musikken som nå spilles inn sammen med KORK. Daniel Herskedal anses å være en av landets fremste jazzmusikere, og han har lang erfaring med arrangering for større orkester.
Marja og Daniel har jobbet tett sammen i flere år, og i dette prosjektet har hans jobb bestått i å finne kjernen i det Marja vil formidle. Han må få det fint, uten å miste nerven og intimiteten i det.
– Marja har tatt meg med på slakt og kalvemerking, forteller Daniel. Han er nordmann og behersker kun noen enkeltord på samisk, men han kjenner at også han forstår Marjas musikk bedre etter å ha tatt del i kulturen hun kommer fra.
Det er lett å høre engasjementet når Daniel Herskedal snakker om denne plateinnspillingen.
– Jeg tror at Marja med dette prosjektet kan plukkes opp internasjonalt i større grad, sier han.
Daniel forteller at musikere og orkestre er alltid ute etter å gjøre nye ting, utfordre seg selv med nytt materiale. Festivaler i utlandet leter også stadig etter ikke-kommersielle artister som de tror vil nå ut til publikum.
Man hører at han vet hva han snakker om, med lang fartstid som komponist, musiker og orkesterarrangør.
– Marja som formidler er sterk, men dette samarbeidet med KORK kan fort bli en døråpner ut til et nytt publikum, sier Daniel Herskedal.
- NRK TV:
Farmor vet, men sier ingenting
Marja Mortensson har lenge hatt lyst til å fortelle hvordan samefolket levde før i tiden, og til dette verket har hun valgt å fortelle historier fra egne hjemtrakter.
Aahka - farmor, som har fortalt så mange historier til Marja, vet at musikken som nå spilles inn baserer seg på hennes levde liv.
– Aahka leser alltid tekstene mine, men sier ikke så mye. Den eldre garde gjør jo vanligvis ikke det, ler Marja. Det er jo min tolkning av disse historiene som blir til musikk, og da blir det min måte å fortelle dem videre på, legger hun til.
Marjas bestemødre pleier å komme på konsertene hennes når de har muligheten til det. Hun vet at de er glade for at hun bruker stemmen og ikke minst språket aktivt.
Selv håper Marja at de føler seg delaktige i musikken hennes, at de vet at hun tenker på dem som en del av prosessen.
Ikke et kall, men noe veldig viktig
Marja Mortensson er en av omtrent 600 samer som snakker åarjelsaemien giele – sørsamisk.
Om man skal betegne det som et kall er Marja usikker på. Det hun vet sikkert, er at hun vil være blant de unge sørsamene som er med på en modernisering av morsmålet. Og hun mener at musikken hun selv lager er med på nettopp det.
– Modernisering og utvikling gjør at språket passer det inn i dagens samfunn, og utvikles i stedet for å glemmes, mener Marja.
Et skikkelig kick!
Innspillingsdagen er over, og både artist og musikere forlater Store studio. To låter er innspilt. Seks andre gjenstår.
Marja synes dagen har gått veldig fort, og at innspillingen har gått veldig bra.
– Jeg kjente et skikkelig kick i dag, forteller hun.
Hun beskriver dette som noe stort og viktig, og at det føles herlig å høre musikken sin i et stort format.
Nå står Marja ute i regnet under en svart paraply. En liten sparkesykkel står inntil veggen og venter på å frakte henne hjem.
– Det tar nok litt tid før alt dette synker inn, men jeg er så utrolig fornøyd, sier hun.
Den lille damen med den store stemmen tar tak i sparkesykkelen og vinker et muntert farvel.
– Voejnesibie - vi sees!