Hopp til innhold

Skrikende behov for samisktalende fagfolk i skoler og barnehager

Stengt barnehage og skoleklasser uten lærere er konsekvensen av lærermangel.

Diddi mánáidgárdi

Diddi mánáidgárdi i Tana måtte holde stengt i en måned. Barnehagelederen tror ikke bemanningssituasjonen har vært så prekær før.

Foto: Eilif Aslaksen / NRK

Loga ášši sámegilli.

På en måned var det ingen barn eller ansatte ved Diddi mánáidgárdi, en samisk barnehage i Tana kommune. Dørene var stengt på grunn av mangel på personale.

Men det er på ingen måte et lokalt problem.

Flere uten godkjent utdanning

Statsforvalteren i Troms og Finnmark får nemlig tilbakemeldinger fra kommunene om at bemanningsutfordringene har økt både under og etter koronapandemien.

Spesielt vanskelig er det å finne vikarer til barnehage og skole.

Oppvekst- og barnevernsdirektør ved Statsforvalteren i Troms og Finnmark, Hilde Bremnes, er bekymret for situasjonen til barn og unge i fylket.

Hilde Bremnes, utdanningsdirektør hos Fylkesmannen i Troms

Oppvekst- og barnevernsdirektør ved Statsforvalteren i Troms og Finnmark, Hilde Bremnes erfarer at det er mangel på arbeidskraft i mange kommuner.

Foto: Kristine Østvold / NRK

Både den faglige- og den sosiale oppfølgningen risikere å bli mangelfull, dersom man ikke har tilstrekkelig og kompetent personell.

– Selv i større bykommuner, hvor det ikke har vært vanskelig å rekruttere lærere i vikariat, har vi slitt med å få søkere med kompetanse, sier Bremnes.

Mangel på samisk kompetanse

I områder hvor det er behov for å rekruttere fagfolk med samisk språk- og kulturkompetanse, har det vært svært vanskelig for kommunene å få det til.

Det fikk Diddi barnehage i Tana oppleve, da de måtte stenge dørene 7. januar.

Sykemeldte ansatte og mangel på vikarer førte til at barnehagen måtte holde stengt i en hel måned.

Barnehagelederen, Lemet Niillas Helander forteller at det er vanskelig å få tak i både samisktalende pedagoger og assistenter.

Lemet Niillas Helander

Ifølge Lemet Niillas Helander er det ekstra vanskelig å rekruttere fagfolk fordi de må kunne snakke samisk.

Foto: Eilif Aslaksen / NRK

Ifølge Helander har ikke bemanningssituasjonen vært så prekær før. Han mener blant annet lønna en av grunnene til at rekruttering er vanskelig.

– Vi klarer ikke å konkurrere med lønningene i matbutikkene en gang. Unge som før har jobbet hos oss som vikarer velger andre jobber der de får bedre betalt, sier han.

Den frivillige foreningen Deanu Sámiid Searvi eier og driver Diddi barnehage, men til sommeren stenger barnehagen for godt, melder avisa Ávvir.

Dermed blir det Tana kommunes oppgave å tilby samisk barnehageplass til barna.

Har behov for flere pedagoger

– Vi har en stor privat samisk barnehage, Giellavealgu, som vi samarbeider med. De har plass til alle barna fra Diddi og til de som søker samisk barnehageplass fra høsten av.

Det forteller kommunalsjef for oppvekst i Tana, Heidi Wilsgård.

Heidi Wilsgård

Kommunalsjef for oppvekst, Heidi Wilsgård sier at kommunen har behov for både norsk- og samisktalende pedagoger.

Foto: Privat

– Men Giellavealgu mangler pedagoger, forklarer hun.

Tana kommune har bare én samisk avdeling, men i kommunen finnes det private samiske barnehager.

I 2020 vedtok kommunestyret i Tana at samisk blir obligatorisk på grunnskolen. Dermed har kommunen et økende behov for samiske pedagoger.

– Vi mangler både samisk- og norsktalende pedagoger. Vi har måttet ansette ufaglærte, forteller Wilsgård.

Tana kommune tilbyr permisjon med lønn til de som studerer samisk.

– Vi håper at flere lærere i kommunen søker om det, slik at vi kan beholde de lærerne vi allerede har, sier oppvekstsjefen.

Wilsgård håper at flere vil flytte til Tana nå som barnehage blir gratis fra høsten av og fordi lærere i Finnmark og Nord-Troms årlig kan få slettet inntil 50 000 kroner av studielånet.

– Vi får se om det kommer oss til gode når vi utlyser stillinger, om vi får fagfolk, for vi trenger det til sameskolen og de norske skolene, konstaterer hun.

Les også Historisk budsjett gir gratis samisk barnehage

Barn fra samisk barnehage og Kampen skole i forbindelse med samefolkets dag.

Laber interesse for lærerutdanning

Tall fra Samisk høgskole viser at 53 studententer har fullført samisk lærerutdanning og 34 har fullført samisk barnehagelærerutdanning siden 2013.

– Som en samisk institusjon for høyere utdanning og forskning, så føler vi et ansvar, sier rektor ved Samisk høgskole i Kautokeino, Laila Susanne Vars.

Laila Susanne Vars

Rektor ved Samisk høgskole, Laila Susanne Vars håper at det bevilges midler til å rekruttere flere studenter til samiske lærerutdanninger.

Foto: Dragan Cubrilo / NRK

– Vi jobber så godt vi kan med å rekruttere studenter til lærerutdanningene og sikre at våre studenter fullfører utdanningen, forklarer Vars.

– Våre studenter blir tilbudt jobb lenge før de er ferdig med utdannelsen. Det forteller jo at det er et stort behov for samiske lærere i de nordiske landene, sier rektoren.

Interessen for lærerutdanningene har falt, ikke bare ved Samisk høgskole. Nasjonalt ser man studentflukt fra lærerutdanning.

Vanskelig å nå studentene

Samisk høgskole har en egen rekrutteringsgruppe som jobber med å markedsføre utdanningene i Norge, Sverige og Finland.

– Spesielt vanskelig er det å rekruttere de som kommer fra videregående, forklarer Vars.

– Lærermangel, hvilke konsekvenser har det for det samiske samfunnet?

– I Norge og sikkert også i hele Sápmi bryter vi med utdanningsforpliktelsene, om at samiske barn har rett til å lære seg samisk, svarer hun.

Diehtosiida

Siden 2013 har 53 studententer fullført samisk lærerutdanning og 34 samisk barnehagelærerutdanning.

Foto: Dragan Cubrilo / NRK

Mangelen på kompetanse i samisk språk og kultur er noe regjeringen tar på alvor.

I den kommende stortingsmeldingen om samisk språk, kultur og samfunnsliv er rekruttering av fleire samisklærerer er på dagsordenen (ekstern lenke).

Der vil de se nærmere på barnehager, grunnopplæringen og høyere utdanning.

Korte nyheter

  • Samisk høgskole: Mange søkere, men lærere mangler

    På Samisk høgskole merker det stor interesse for å lære seg samisk.

    Mange har søkt til samisk for nybegynnere, som kalles SÁL1 og SÁL2.

    Til sammen er det 70 søkere.

    – Vårt problem er at vi ikke har nok fagfolk som kan undervise i samisk, opplyser rektor Liv Inger Somby ved Samisk høgskole.

    Hun forteller at skolen nå jobber knallhardt strategisk for å finne folk som kan jobbe hos dem og undervise nybegynnere i samisk.

    – Hvis vi lykkes å få en eller to lærere, kan vi fordoble antallet studenter. Da har vi ikke bare 15, men 30 studenter, forklarer Somby.

    Utfordringen til Samisk høgskole er at det er mange som starter på masterutdanning i samisk, men mange blir ikke ferdige med utdanningen.

    – De bruker så lang tid. Derfor får vi ikke mange nok som har nok kompetanse til å undervise i høgskolen, forklarer Somby.

    Loga sámegillii

    Liv Inger Somby
    Foto: Privat
  • Sámi allaskuvla: Olu ohcit, muhto oahpaheaddjit váilot

    Sámi allaskuvllas oidnet, ahte dál lea stuorra beroštupmi oahppat sámegiela.

    Ollugat leat ohcan sámegiela easkkaálgi kursii, man gohčodit SÁL1 ja SÁL2.

    Buohkanassii leat 70 ohcci.

    – Min váttisvuohta lea, ahte mis eai leat doarvái fágaolbmot geat sáhttet oahpahit sámegiela, muitala Sámi allaskuvlla rektor Liv Inger Somby.

    Son lohká allaskuvlla dál bátnegáskki bargat strategalaččat gávdnat olbmuid geat sin lusa sáhtášedje boahtit bargui ja oahpahit sámegiela easkkaálgiide.

    – Jus oažžut vel ovtta dahje guokte oahpaheaddji, de sáhttit duppalastit studeantalogu. Dalle eai leat dušše 15 studeantta, muhto 30, čilge Somby.

    Sámi allaskuvlla hástalus lea, ahte máŋggas álget sámegiela masterohppui, muhto máŋggas eai geargga oahpuin.

    – Dat ádjánit hui guhká. Danne eat oaččo doarvái olbmuid geain lea gelbbolašvuohta oahpahit allaskuvllas, čilge Somby.

    Les på norsk

    Liv Inger Somby
    Foto: Ođđasat / NRK
  • I dag feires kvenenes språkdag

    I dag feires kvenenes språkdag, kväänin kielipäivä, i hele landet.

    Dagen markeres til minne om offisiell anerkjennelse av det kvenske språket den 26. april i 2005.

    Loga sámegillii

    Kvenflagget
    Foto: Arne Ivar Johnsen / NRK