En nylig publisert forskningsrapport viser at urfolksmusikk i Australia for det meste blir henvist til urfolkenes egne lokale radiostasjoner.
Analysen er en del av
(ekstern lenke), som Australia Council for the Arts og Australasian Performing Right Associon (APRA) står bak, opplyser .0,14 prosent på kommersiell radio
Forskningen viser at musikk fremført av urfolksartister i 2008 utgjorde bare 0,14 prosent all musikk som ble spilt på kommersielle radiostasjoner i landet. I 2005 lå dette tallet helt nede på 0,05 prosent.
Emma Donovan.
Foto: PressebildeI forskningen kommer det frem at i hver stat eller territorium var det en nedgang i det faktiske tallet for urfolksmusikk på kommersielle radiostasjoner i Australia i den perioden forskningen ble gjort. Unntaket var Western Australia.
Administrerende direktør i radiostasjonen Commercial Radio Australia, Joan Warner, sier i en kommentar til denne rapporten at de støtter stort opp om australsk musikk.
– Jeg kan nevne Emma Donovan som et eksempel. Hun er spilt mye i en rekke radiostasjoner, opplyser Warner. Emma Donovan er aboriginer sanger og låtskriver, som i fjor vant prisen "Årets nye artist" på 2 Radio.
Litt bedre på rikskringkastingen
Hos den nasjonale kringkastingen, Australian Broadcasting Corporation (ABC), er situasjonen for urfolksmusikk litt bedre. 1,37 prosent av musikken som ble spilt der var fremført av urfolksartister.
På lokale radiostasjoner utgjorde urfolksmusikken 4 prosent av all musikken. I urfolkenes egne radiostasjoner er tallene betraktelig høyere.
– Vi er nødt til å jobbe mot kringkastingene får å åpne radioen for mer urfolksinnhold, sier Bin Bakar, som er styreleder i Aboriginal and Torres Strait Islander Arts.
Forskningen gjenspeiler den samme grelle situasjonen over alt. Dette gjelder også urfolksartistenes muligheter til live-spillinger og opptaksmuligheter, utdanning og praktisering, og offentlig finansiering av urfolksmusikk.
Rapportens forfatter, Sally Howland, sier at situasjonen absolutt ikke er holdbar.
– Denne forskningen indikerer at utfolksmusikere holdes utenfor hver eneste scene: det vil si opplæring, live-spillinger, opptak og radiospilling. Det er ikke rart at de føler seg eksludert, sier Howland.