– Vi har ikke vært flinke nok

Reineiere må betale drivstoffutgifter som andre næringer har fått fritak for. – Vi har ikke vært flinke nok, innrømmer Norske Reindriftssamers Landsforbund.

En reineier i Norge må årlig betale mye mer i drivstoffutgifter enn en bonde.

Hvis både bonden og reineieren bruker 3500 liter drivstoff i året, så blir reineierens regning 10.500 kroner høyere enn bondens.

Provoserer reineiere

NRL-lederen fornøyd

NRL-leder Nils Henrik Sara og medlem i Stortingets næringskomité, Arne L. Haugen (Ap).

Foto: Lill-Tove Veimæl / NRK

En bonde i Norge kan kjøpe drivstoffet avgiftsfritt. Men en reineier må betale avgift på drivstoffet. Dette provoserer reineiere.

– Det føles ikke så bra at vi må betale avgifter, mens andre næringer slipper, sier reineier Nils Mikkel Somby.

– Har vært på ville veier

Hva har så NRL gjort for å få myndighetene til å fjerne drivstoffavgiftene?

Norske Reindriftssamers Landsforbund innrømmer at de ikke har vært flinke til å fremme avgiftssaken for myndighetene.

– Vi har kontaktet politikere som vi trodde ville fremme saken. Det viste seg at vi var på ville veier, sier leder i NRL, Nils Henrik Sara.

Bøndene har drevet lobbyvirksomhet

Men hvorfor makter ikke reindrifta å bli likestilt med andre næringer?

Finnmark Bondelag forklarer det slik: De har kontakter på Stortinget, de driver kanskje mer lobbyvirksomhet og har kanskje enklere saksbehandlingsprosess.

NRL bekrefter dette.

– Det må være at vi ikke har gjort de rette valgene og dermed løst saken, sier Sara.

– Urettferdig

Selv om avgiftssaken ikke har vekket regjeringens interesse, så har en stortingsmann fra Ap lagt merke til den.

– Jeg synes det er urettferdig. Jeg skal se nøye på hvorfor det er slik og se på argumentasjonen for å få rettet opp dette, sier Arne L. Haugen, som er medlem i Stortingets næringskomité.

Finansdepartementet har ikke svart på forespørsler om saken på tre dager. NRL har likevel ikke gitt opp.

– Vi forsøker å få en løsning på saken. Vi må drive lobbyvirksomhet og være der beslutningsmyndighetene i slike saker er, sier Nils Henrik Sara.