I høst har mange reineiere i Finnmark ikke fått slaktet rein fordi slakteriene ikke har fått solgt kjøttet videre.
– Fungerer ikke i dag
Sara mener at det nå er på tide at reindriftsnæringen selv blir med i markedsføringen av rein.
– Reineierene har trodd at slakteriene som slakter rein også selger den videre, men vi ser nå at det ikke fungerer. Det er merkelig, men reineierens ansvar slutter ikke med at man har levert rein til slakteriet, vi må også ta ansvar for å markedsføre den videre, sier Sara.
– Nå skal vi ta det ansvaret, men da krever vi at vi selv skal få markedsføre produktene. Staten kan gjerne være med, men det skal være næringen selv som bestemmer hvordan dette skal skje, sier Sara.
Opplysningskontoret for kjøtt
Nå er det Opplysningskontoret for kjøtt som har fått i oppdrag å markedsføre reinkjøtt. I år er det satt av omlag 2 millioner kroner over reindriftsavtalen til dette.
Opplysningskontoret for kjøtt er administrativt underlagt Gilde Norsk Kjøtt, og driften finansieres gjennom omsetningsavgiften som norske bønder hvert år betaler til staten.
Reindriftssjef Ellen Inga O. Hætta er glad for at reindriftsnæringen nå signaliserer at de vil endre på markedsføringsstrategien.
– Dilemma å markedsføre konkurrentens produkter
– Jeg er glad for at Nils Henrik Sara nå har endret mening når det gjelder markedsføring av rein og at de nå krever en endring i dette. Jeg er klar til å drøfte dette, sa Hætta på seminaret Reinkjøtt i fokus i Kautokeino på fredag.
– For å illustrere hvordan jeg tenker om saken, så spør jeg, hvordan hadde det gått hvis Nidar skulle ha reklamert for sjokoladen til Freia? Jeg tror ikke det hadde gått så bra. Det er akkurat det som er det store dilemmaet i markedsføringen av rein idag, sa Hætta.