Ryfast
Foto: Kai Hjertnes / NRK

Ryfast

Oppsummert

Den undersjøiske tunnelen mellom Stavanger og Strand i Ryfylke åpner i 2019. Prisen er berekna til 6,4 milliarder 2014-kroner. Rv. 13 Ryfast skal i hovedsak finansieres ved bompenger.

  • Så mye må du betale i Ryfast

    Vegvesenet har kommet med nye forslag til takster i Ryfast, skriver Aftenbladet. De foreslår 142 kroner for personbiler, 74 kroner for elbiler og 564 kroner for lastebiler. Alt med bombrikke. Det forrige forslaget var 176 kroner for personbiler.

  • Fulltegnet Ryfastløp

    Verdens første og eneste undersjøiske halvmaraton i Ryfylketunnelen er fulltegnet med 5000 deltagere. Omfanget av transportbiten fra Solbakk til Stavanger etter halvmaratonen 5. oktober avgjør om det er muglig å øke tallet på deltagere.

    Ryfast Solbakk
    Foto: Magnus Stokka / NRK
  • Mindre Ryfastoptimisme

    Effekten av Ryfasttunnelen for Ryfylke blir mindre enn tidlegare rekna med. Tre prosent folkevekst i året i Strand kommune, var spådommen for fem år sidan, nå er det justert til rundt ein prosent folkevekst, meiner konsulentselskapet Asplan Viak.

    Jørpeland
    Foto: Magnus Stokka
  • Ryfast kan spare tre milliarder

    Ryfast-prosjektet kan spare tre milliarder kroner hvis rentenivået holder seg på dagens nivå gjennom nedbetalingstiden. Det viser den siste økonomirapporten, skriver Aftenbladet. Det er uvisst hva sparte rentekostnader vil bety for bompengesatsene.

    Ryfast
    Foto: Kai Hjertnes / NRK
  • Uløselig å dagpendle

    Pendlerutgiftene gjennom Ryfast med personbil kan komme på 120.000 kroner i året. Det sier Kristoffer Amdal i Strand Pendlerforening til Aftenbladet. Han mener prisen må bli den samme som dagens ferjebillett.