Ryfast
Foto: Kai Hjertnes / NRK

Ryfast

Oppsummert

Den undersjøiske tunnelen mellom Stavanger og Strand i Ryfylke åpner i 2019. Prisen er berekna til 6,4 milliarder 2014-kroner. Rv. 13 Ryfast skal i hovedsak finansieres ved bompenger.

  • Skal kjøre buss i Ryfast

    Kolumbus og Boreal har nå skrevet under kontrakten om drift av busstjenester i Ryfylke Sør, som betyr at det er Boreal som skal kjøre gjennom Ryfast. Kontrakten gjelder fram til sommeren 2027, med mulighet for å bli forlenget med ytterligere tre år.

  • – Vil ikke ha villmannskjøring

    Ordfører i Strand, Irene Heng Lauvsnes (H), støtter kravet til Fylkesmannen om automatiske gjennomsnittsmålinger av bilister i Ryfast-tunnelen. Antall dødsulykker blir halvert med slike målinger, likevel vil ikke regjeringen innføre dette.

    Irene Heng Lauvsnes
    Foto: Kjersti Hetland / NRK
  • Fylkesmannen vil ha snittmåling

    Fylkesmannen i Rogaland ber Samferdsledepartementet om å måle snittfart i Ryfast. I ei pressemelding skriv fylkesmannen at den 14 kilometer lange Ryfylketunnelen «innbyr til høg fart», og at politiet har få moglegheiter til vanlege fartskontrollar.

  • Døgndrift over Høgsfjorden

    Det kan bli døgndrift med ferjeavganger hver halvtime, sju dager i uken over Høgsfjorden, skriver Aftenbladet. Mye tyder på at Boreal Sjø vinner anbudet om privat ferjedrift over Høgsfjorden, når Ryfast åpner i desember.