Regjeringen klar for å gå videre med Rogfast

STAVANGER/OSLO(NRK): Totalprisen for Norges lengste undersjøiske tunnel blir nå 24,8 milliarder kroner og staten tar 40 prosent av regningen. – En gledens dag, sier stortingsrepresentant Geir Toskedal (KrF).

Rogfast

Bildet viser Rogfast under Kvitsøy. Rogfast blir Norges lengste undersjøiske tunnel.

Foto: Statens vegvesen

I dag vedtar regjeringen proposisjon om Rogfast.

Det er et drøyt år siden prosjektet ble stoppet fordi det så ut som det ville sprenge de estimerte kostnadsrammene, og i Rogaland har det ført til usikkerhet om det i det hele tatt ville bli realisert. Nå kommer regjeringen med en gladmelding til de som ønsker tunnelen som binder sammen nord og sør i Rogaland.

– Dette er den beste nyheten på lenge. Dette er et stort nasjonalt prosjekt som vil bety mye for fremtiden, sier Toskedal.

Geir Toskedal

Geir Toskedal er stortingsrepresentant for KrF. Han jubler for at Rogfast-prosjektet nå kan fortsette.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Blir dyrere

Tidligere ble det anslått at Rogfast-prosjektet kom til å ha en pris på 16,8 milliarder kroner, men det har i lengre tid vært klart at tunnelen kom til å bli dyrere enn det. Blant annet ble den første store kontrakten, den såkalte Kvitsøy-kontrakten, avlyst etter at det kun ble levert inn et bud som var én milliard kroner dyrere enn det vegvesenet hadde regnet med. Statens vegvesen uttalte tidligere i år at prisen kunne nå bli opp mot 25 milliarder.

Dette ser ut til å stemme. Den nye totalsummen er beregnet til 24,8 milliarder kroner, melder regjeringen. Staten øker sin andel med 3,9 milliarder kroner, noe som gjør at det statlige bidraget nå vil utgjøre 40 prosent av totalen, om lag 10 milliarder kroner.

Prosjektet ble stoppet etter avlysningen av Kvitsøy-kontrakten for å få en full gjennomgang. Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har gjennomgått og klargjort grunnlaget for å kunne gå videre for å realisere Rogfast.

Lokale politikere fra alle regjeringspartiene går nå ut og jubler for nyheten i dag.

– Regjeringen har konkludert og staten stiller opp med midlene som skal til. All tvil er ryddet av veien, sier Sveinung Stensland (H).

– Rogfast vil gi forutsigbar og rask transport for både næringstrafikk og persontrafikk, sier May Brit Vihovde (V).

Første salve i Rogfast-prosjektet ble tatt allerede i januar 2018.

Første salve i Rogfast-prosjektet ble tatt i januar 2018.

Foto: Øyvind Ellingsen / Statens Vegvesen

Skal vedtas på Stortinget

Det som nå mangler, før kontrakter kan komme ut på anbud og anleggsarbeidet kan komme i gang, er et vedtak på Stortinget.

Blant annet har Frp og Senterpartiet tidligere vært ute og ønsket fortgang i Rogfast-prosjektet. Etter at det i april ble kjent at Rogfast ble ytterligere utsatt, var Geir Pollestad (Sp) ute og uttalte at «dette hadde aldri skjedd med en jernbanetunnel i Oslo».

Derfor føler Toskedal (KrF) seg trygg på at det nå blir et vedtak på Stortinget om å komme i gang med tunnelprosjektet igjen.

– Jeg er ganske sikker på at dette blir vedtatt. Jeg tror at dette kan skje før vi tar juleferie, sier han.

– Uforsvarlig

Samtidig som regjeringen er ute med det de kaller en gladnyhet, er det ikke alle som jubler. SV har vært blant partiene som har vært skeptiske til prosjektet, og dette endrer seg ikke etter nyheten i dag.

– Dette blir verre og verre, sier Arne Nævra(SV) fra transportkomiteen på Stortinget.

– Beløpet har økt ytterligere med 4 milliarder på et eventyrprosjekt som bare skulle ha vært på tegnebrettet. Dette kan ikke forsvares, sier han.

SV-representanten mener man må spørre seg om hele prosjektet ikke burde vært lagt i skuffen for godt.

– I dag vet vi at veinettet kan enkelt kan erstattes med hyppige nullutslippsferger som både kan tilfredsstille næringslivet og befolkningen.

Arne Nævra

Arne Nævra (SV) er i transportkomiteen på Stortinget.

Foto: Marius Nyheim Kristoffersen / SV