NRK Meny
Normal

Lyset i tunnelen kan være unikt i verden

På riksvei 13 i Hjelmeland skrudde Vegvesenet på et helt spesielt lys tirsdag. Tunnelen lyses nå opp ved hjelp av solenergi.

På riksvei 13 i Hjelmeland skrudde Vegvesenet på et helt spesielt lys tirsdag. Tunnelen lyses nå opp ved hjelp av solenergi.

VIDEO: Når en bil kjører inn i Kjøladalstunnelen på riksvei 13 i Hjelmeland, skrur lyset seg på automatisk.

Arne Jørgensen

Arne Jørgensen, sjefingeniør i Statens vegvesen.

Foto: Erik Waage / NRK

– Så vidt vi veit, er det den første tunnelen i verden hvor lyset er drevet kun av solcelleanlegg, sier Arne Jørgensen, sjefingeniør i Statens vegvesen.

Tirsdag blei lyset for første gang skrudd på i den mørke Kjøladalstunnelen i Ryfylke. På riksvei 13 i Hjelmeland ligger den for langt fra strømnettet til at man har kunnet sette opp tradisjonell belysning i den 133 meter lange tunnelen.

Det er det imidlertid slutt på nå.

Nå skrus til sammen 43 lysarmaturer på idet en bil kjører inn. Lampene drives av 49 solcellepaneler, hver med en effekt på 260 W.

Har dieselgenerator i tilfelle

At det ikke lot seg gjøre å lyse opp tunnelen på vanlig måte, ga Statens vegvesen mulighet til å tenke nytt. Beregninger viser at solceller både er billigere og mer miljøvennlig i grisgrendte strøk.

Solcellepanelene lader opp 24 batterier. Disse er kobla sammen for å levere 48 volt. Totalpris på anlegget er 650.000 kroner.

En dieselgenerator er backup dersom det skulle bli dårlig vær over lengre tid, og for de mørkeste månedene desember og januar. Vegvesenet anslår at mindre enn 18 prosent av strømbehovet blir dekka av generatoren.

Kan på sikt bli brukt i andre tunneler

– Det er nybrottsarbeid, vedgår Jørgensen.

Solcellepaneler på Kjøladalstunnelen

43 lysarmaturer inne i Kjøladalstunnelen drives av 49 solcellepaneler, hver med en effekt på 260 W.

Foto: Erik Waage / NRK

Erfaringene fra Kjøladalstunnelen vil vise om dette kan være framtida for andre norske tunneler – men da fortrinnsvis tunneler i samme «strømsituasjon» som Kjøladalstunnelen.

– Med teknologien så langt vi kjenner den i dag, tror jeg ikke det vil være lønnsomt å legge om fra nettdrift til solcelledrift. Men det skjer mye på den teknologiske siden her, så en kan aldri vite, sier sjefingeniøren.