25. september gikk alarmen på Sola. Et Sikorsky helikopter sendte ut mayday på grunn av fall i oljetrykket.
Helikopteret med fem personer om bord, var på vei fra plattformen West Elara til Sola.
Da oljetrykket falt, forberedte besetningen seg på nødlanding på havet. Varsellampen som viste lavt trykk i hovedgirboksen blinket og oljetemperaturen steg.
Det var et helikopter av denne typen som forberedte nødlandingen.
Foto: SIMON SKJELVIK BRANDSETH / NRKHeldigvis gikk landingen helt fint, på flyplassen på Sola.
Undersøkelser på stedet viste at det manglet fire liter olje av totalt 40 liter på hovedgirboksen. Havarikommisjonen sendte delen til produsenten i USA for videre undersøkelser.
Der fant de en løs skive som ikke skulle vært der. Denne skiven er mye brukt både i og i tilknytning til hovedgirboksen.
Her ble den løse delen funnet i oljekanalen på hovedgirboksen.
Foto: Havarikommisjonen/NTSBVil finne ut hvor skiven kom fra
Havarikommisjonen jobber med å forstå hvordan skiven kan ha kommet inn i girboksen og hvor lenge den har vært der.
– Målet er å forbedre sikkerheten og bidra til å forhindre at det skjer igjen, ikke å finne ut hvem som har gjort det, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen.
Avdelingsdirektør i Havarikommisjonen, Kåre Halvorsen
Foto: Kristina Kalinina / NRKHan mener hendelsen ser ut til å være et engangstilfelle, men at det er for tidlig å konkludere med. Så langt kan de derfor heller ikke utelukke om det er en svakhet med helikoptertypen.
Halvorsen og Havarikommisjonen ser alvorlig på hendelsen.
– Enhver feil ved et helikopters girboks er svært uheldig. Når et helikopter flyr over åpent hav og det oppstår en feil i girboksen begrenser det pilotenes handlingsrom vesentlig.
Han vil ikke spekulere i om utfallet av hendelsen kunne vært et annet om helikopteret var lenger borte fra land.
Det var helikopterselskapet Bristow som hadde flygingen. De vil ikke kommentere granskingen som fortsatt pågår.
– Vi jobber tett med havarikommisjonen, og det er de som gransker hendelsen, sier administrerende direktør Heidi Wulff Heimark i Bristow Norway.
Fortsatt tillit
For de oljeansatte er det betryggende at dette trolig er et enkelttilfelle.
Leder i helikopterutvalget i Industri Energi, Henrik Solvorn Fjeldsbø.
Foto: Atle Espen Helgesen/Industri Energi– Jeg er glad de har funnet den mulige årsaken, og er glad for at det ikke er et problem for flytypen, sier leder i Helikopterutvalget i LO-fotbundet Industri Energi, Henrik Solvorn Fjeldsbø.
De har god dialog med operatør og produsent, men han er likevel overrasket over at det er funnet en slik løs del.
– Det viktig å finne ut hvorfor delen lå i girboksen, enten den har løsnet eller den er glemt igjen, sier Fjeldsbø.