Lav rente gjør Ryfast over tre milliarder billigere

Bompengeavgiften i Ryfast bør bli lavere, mener Strand-ordfører Irene Heng Lauvsnes (H). Grunnen er at lav rente vil gjøre tunnelprosjektet over tre milliarder kroner billigere.

Ryfast

Slik blir det i Schancheholen i Stavanger når Ryfast står ferdig i 2019. Men hvor mye vil det koste å kjøre gjennom?

Foto: Statens vegvesen

Den rekordlave renta vil gjøre byggekostnadene for Ryfast langt billigere enn forutsatt da Stortinget vedtok det undersjøiske tunnelprosjektet som gir Ryfylke ferjefri forbindelse til Nord-Jæren.

I dag betaler Ryfast-prosjektet en rente på rundt to prosent på sine byggelån – Stortinget forutsatte 6,5 prosent rente.

Ryfast er beregnet å koste 6,4 milliarder kroner, men den totale prisen er beregnet til cirka ti milliarder kroner på grunn av renteutgiftene.

Beregninger som er gjort tidligere viser at dersom prosjektet ender opp med en rente på 3,5 prosent, vil dette redusere renteutgiftene med over tre milliarder kroner. Den totale prisen på Ryfast vil da ende på rundt sju milliarder kroner.

Heller mindre penger enn tid

Irene Heng Lauvsnes

Irene Heng Lauvsnes (H), ordfører i Strand kommune.

Foto: Magnus Stokka

Ordfører i Strand, Irene Heng Lauvsnes (H), mener viktige forutsetninger for finansieringen av Ryfast er endret, og vil derfor ha lavere bompenger i tunnelen når den åpner om tre år.

– Det er satt 20 år nedbetalingstid på Ryfast. Det er ganske kort tid for en så stor investering, så jeg vil heller gå ned i bompenger enn å korte ned tiden, sier hun.

Artikkelen fortsetter under kartet.

Laster kart, vennligst vent...

Ryfast-tunnelene skal binde Ryfylke sammen med Nord-Jæren.

Men svaret på hvor mye det vil koste å kjøre gjennom Ryfast kommer trolig ikke før Ryfast åpner i 2019, noe Strand-ordføreren mener ikke er godt nok.

– Nå har jeg sendt spørsmålet flere plasser, og hadde håpet jeg kunne få svar litt tidligere, sånn at jeg visste hva vi har å forholde oss til. Det betyr ganske mye for oss pendlere å vite hva det skal koste å kjøre i Ryfast, sier Lauvsnes.

Konkurranse fra Lauvvik–Oanes

En annen viktig forutsetning som er endret siden Stortinget vedtok Ryfast, er at det er åpnet for fortsatt ferje over Høgsfjorden mellom Lauvvik og Oanes.

– Hvis de ønsker et stort nok trafikkgrunnlag for å betale ned Ryfast, er prisen nødt til å gå ned for å være konkurransedyktig i forhold til den private ferja som kommer til å gå Oanes–Lauvvik, sier hun.

Men det er ikke dagens Ryfast-selskap som skal sette bomprisene i Ryfast. De sikrer så billig lån som mulig for å holde byggekostnaden nede. Først når selve bompengeinnkrevingsselskapet er på plass vil det bli sagt noe om hva det skal koste å kjøre gjennom Ryfast, og det skjer først i 2019.

– Mye kan skje

Bjarne Kvadsheim fra Senterpartiet i radiostudio

Styremedlem i Ryfast A/S og lokalpolitiker i Stavanger, Bjarne Kvadsheim (Sp).

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Styremedlem i Ryfast A/S, Bjarne Kvadsheim, forstår ønsket fra folk i Ryfylke om å få vite bomsatsene nå, men sier mye kan skje fram til åpning i 2019:

– Selv om prosjektet har gått på skinner så langt, vet vi ennå ikke om de støter på problemer de kommende årene. Og så vet vi heller ikke om det vil bli en utsettelse, eller om de vil klare å komme i mål akkurat på det tidspunktet de har satt, sier han.