– Punktligheten gjør at flere velger å ta toget, så dette er gledelig, sier markedsansvarlig på Sørlands- og Jærbanen, Dag Brekkan til NRK.
Fjoråret viser en punktlighet på 95 prosent. Målsettingen for persontog er 90 prosent. De gode tallene forklares i hovedsak med at togene bruker lengre tid på strekninga.
Ikke problemfritt år
– Vi har slakka noe opp på rutene. Fordelen med dette er at vi er blitt mer forutsigbare, slik at skoleelever og pendlere kommer på skole og jobb i tide. Da tror jeg de fleste syns det er greit å sitte et par-tre minutter på toget, sier Brekkan.
2013 har likevel ikke vært et problemfritt år for togtrafikken på strekninga. I fjor vinter var mange pendlere.
– NSB står for 16 prosent av disse forsinkelsene, mens feilene med infrastrukturen er 48 prosent. Dette er feil som NSB ikke rår over, sier han.
Togene blir dobbelt så lange
Det er flere kort- og langtidsplaner for togstrekninga i åra framover, for å få flere til å reise kollektivt.
I løpet av 2015 vil.
Dette krever at perrongene på Øksnevad og Klepp stasjon blir forlenga, noe Jernbaneverket har planer om.– Dette gjør at det åpner seg nye muligheter på Jærbanen. Vi kan kjøre med doble togsett på strekninga, noe som særlig er en fordel i rushtrafikken.
- LES OGSÅ:
– Starter bygging av dobbeltspor innen 2020
Langtidsplaner på Jærbanen er i,
og etter hvert videre mot Egersund.– Det skjer mye positivt på Jærbanen når det gjelder infrastrukturen, og strekninga kommer til å være svært viktig i framtida, sier han.
Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen har signalisert at han ønsker å få fart på utbygginga av dobbeltspor. Brekkan tror også at dette kommer på plass etter hvert.
- LES OGSÅ:
– Mye tyder på at dette vil komme inn i Nasjonal Transportplan fra 2018. Arbeidet med utbygginga bør da kunne begynne i 2019-2020, men dette er selvsagt ikke sikkert, sier han.