Hopp til innhold

– Vi prioriterer at folk skal komme seg på arbeid og skole

Det tar stadig lengre tid å ta tog fra Stavanger til Oslo. NSB sier at økende trafikk på Jærbanen er årsaken.

Sandnes togstasjon

NSB sier de prioriterer at folk langs Jærbanen kommer på skole og jobb, framfor reisetiden regionaltogene.

Foto: Hans Magnar Lien

– Det er stor togtetthet på Jærbanen, spesielt i rushtiden. Det betyr at vi i NSB prioriterer fremkommelighet for Jærbanen fremfor fremkommelighet for regiontogene våre.

Det sier Dag Brekkan, som er markedsansvarlig hos NSB for Sørlandsbanen og Jærbanen, til NRK.

Les også: Dobbeltspor gir mange flere passasjerer på toget

I fjor tok det i gjennomsnitt 7 timer og 58 minutter å reise med toget mellom Stavanger og Oslo. Det er femten minutter lenger reisetid enn året før.

Dag Brekkan

Markedsansvarlig for Jærbanen og Sørlandsbanen i NSB Dag Brekkan sier at NSB må gjøre det beste ut av den infrastrukturen selskapet har.

Foto: Frans Kjetså / NRK

Tallene fra Statistisk sentralbyrå viser at mens reisetiden er noenlunde stabil på strekningene mellom Oslo og Bergen og Oslo og Trondheim, tar det stadig lengre tid å reise på Sørlandsbanen.

Reisetid for regiontogene

 

Reisetid i 2011 

Reisetid i 2012

Oslo- Stavanger

7.43

7.58

Oslo-Bergen

6.28

6.29

Oslo- Trondheim

6.36

6.40

– Vi er nødt til å gjøre det beste ut av den infrastrukturen vi har

For fem år siden var reisetiden nede i drøyt sju og en halv time mellom Stavanger og Oslo, nå er den nesten åtte timer.

– Vi prioriterer at pendlere, arbeidsreiser og skolereiser skal komme fram til jobb og skole i tide. Det er høy prioritet hos oss, sier Brekkan.

Togstans på Oslo S

Det tok i fjor i gjennomsnitt 7 timer og 58 minutter og komme seg fra Stavanger til Oslo S med tog, femten minutter mer enn året før.

Foto: Simon Solheim / NRK

Denne prioriteringen fører til at regiontogene kan bli stående og vente. NSB er ikke glad for at det tar stadig lengre tid å reise med regiontog på Sørlandsbanen.

Les også: Vil ha flere avganger – men sovevognene kan forsvinne

Les også: – Godt marknadsgrunnlag for lyntog i Norge

– Den optimale løsningen hadde vært å ha dobbeltspor mellom Stavanger og Oslo, men det er urealistisk å tro at vi kan få det til i den nærmeste fremtid. Vi er derfor nødt til å gjøre det beste ut av den infrastrukturen vi har. Da prioriter vi altså Jærbanen fremfor regiontogene våre, sier Brekkan.