– Det er stor togtetthet på Jærbanen, spesielt i rushtiden. Det betyr at vi i NSB prioriterer fremkommelighet for Jærbanen fremfor fremkommelighet for regiontogene våre.
Det sier Dag Brekkan, som er markedsansvarlig hos NSB for Sørlandsbanen og Jærbanen, til NRK.
Les også:
I fjor tok det i gjennomsnitt 7 timer og 58 minutter å reise med toget mellom Stavanger og Oslo. Det er femten minutter lenger reisetid enn året før.
Tallene fra Statistisk sentralbyrå viser at mens reisetiden er noenlunde stabil på strekningene mellom Oslo og Bergen og Oslo og Trondheim, tar det stadig lengre tid å reise på Sørlandsbanen.
– Vi er nødt til å gjøre det beste ut av den infrastrukturen vi har
For fem år siden var reisetiden nede i drøyt sju og en halv time mellom Stavanger og Oslo, nå er den nesten åtte timer.
– Vi prioriterer at pendlere, arbeidsreiser og skolereiser skal komme fram til jobb og skole i tide. Det er høy prioritet hos oss, sier Brekkan.
Denne prioriteringen fører til at regiontogene kan bli stående og vente. NSB er ikke glad for at det tar stadig lengre tid å reise med regiontog på Sørlandsbanen.
Les også:
Les også:
– Den optimale løsningen hadde vært å ha dobbeltspor mellom Stavanger og Oslo, men det er urealistisk å tro at vi kan få det til i den nærmeste fremtid. Vi er derfor nødt til å gjøre det beste ut av den infrastrukturen vi har. Da prioriter vi altså Jærbanen fremfor regiontogene våre, sier Brekkan.