Fleretallet av politikerne i byutviklingsutvalget bestemte i dag at privatbiler med én eller flere passasjerer skal få kjøre i kolletivfeltet, såkalt «kompiskjøring».
Formålet er å løse trafikk-korkene som hver dag oppstår rundt Tjensvollkrysset.
- LES:
Det er kollektivfeltet mellom Stavanger sentrum og Madla, en strekning på rundt tre kilometer, som skal åpnes for det som også kalles sambruk (se kart).
Ordningen kan settes i verk allerede til høsten, og skal testes ut i ett år.
– Underutnyttet potensial
– Det er for mye trafikk i Stavanger, og vi må gjøre hva vi kan for å bedre dette, sier en av politikerne som er for, Kristen Høyer Mathiassen fra Høyre.
Frontene i saken er steile. Kritikerne av forslaget mener dette skaper usikkerhet for de som bruker kollektivtransporten i dag. Må bussen stå mer i kø? Har politiet nok ressurser til å kontrollere at det er minst to i bilene?
- LES:
Samtidig står privatbilene i endeløse køer hver morgen og ettermiddag – i Stavanger, som i alle de andre største byene i Norge.
- BERGEN:
- OSLO:
– Dagens kollektivfelt utgjør et stort, underutnyttet potensial for trafikkavvikling, skriver kommuneadministrasjonen i sakspapirene.
– Kan gi bussene bedre plass
Mathiassen tror ikke på lenger buss-køer.
– Hvis vi legger fram en gulrot som gjør at flere kjører sammen, blir det færre biler – og dermed bedre plass for bussene, sier han.
At ordningen får folk til å endre reisevaner, tror imidlertid verken Arbeiderpartiet, SV eller Venstre på. De stemte mot da saken var oppe i byutviklingsutvalget.
Saken skulle egentlig avgjøres i byutviklingsstyret, men de tre mostandspartiene anker den til formannskapet.
– Nå kan vi se langt etter pengene
– Vi kommer til å mister midler fra samferdselministeren dersom dette gjennomføres. Nå kan vi se langt etter de pengene. Meningsløst, sier Per A.Thorbjørnsen fra Venstre.
Pengene han snakker om, er såkalte belønningsmidler, penger kommuner kan få dersom de finner tiltak som begrenser biltrafikken og øker kollektivbruken.
- LES:
– Det er ingen byer i dette landet som har så lav kollektivandel som oss i Stavanger, hevder han.
Dersom formannskapet gir et nytt ja, kommer Vegvesenet til å ta affære, ifølge seksjonsleder Eddie Westad.
– Vi anker denne saken til departementet dersom avgjørelsen blir stående, sier Westad.