Hopp til innhold

Gratiskjøringen kan ryke i Norges ivrigste elbilkommune

Norsk elbilforening tror at flere kommuner snart vil innføre bompenger for elbiler. I Norges ivrigste elbilkommune, Finnøy, kan fordelen ryke allerede om en måned.

Elbil Tesla på Finnøy

TESLA-TETTHET: For ni år siden ble øya Finnøy landfast. Etter åpningen av den undersjøiske tunnelen skjøt antall elbiler i kommunen i været.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Hele 24 prosent av bilene på Finnøy er elbiler. Det er mest i landet. Mye av grunnen er at elbiler har kjørt gratis gjennom den undersjøiske tunnelen Finnfast.

Men nå kan gratiskjøringen snart være historie. Tidligst i februar skal politikerne i den lille kommunen behandle et forslag om nye takster i tunnelen.

– Det har vært modent en stund for at elbilene skal betale. I dette forslaget er det lagt opp til 50 prosent, så får vi i høringen se på om vi skal gjøre noen andre vurderinger. Jeg tror elbilistene i Finnøy er forberedt på at de må begynne å betale, sier ordfører Henrik Halleland (KrF).

Henrik Halleland

Henrik Halleland (KrF), ordfører på Finnøy.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

– Vil dette bety slutten for Norges største Elbil-kommune?

– Det vet jeg ikke. Folk på Finnøy er ganske miljøbevisste, sier han.

Betaling flere steder

Stortinget bestemte i fjor at det kan kreves inn opptil 50 prosent takst av elbiler – altså halvparten av fulltakst. Dette får nå konsekvenser flere steder. Både Bergen og Oslo innfører bompenger for elbiler i løpet av 2019.

Generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, forstår at disse byene og Finnøy innfører bompenger for elbiler. Grunnen er at de har så høye elbilandeler.

Kommunene med høyest elbilandel

Andel

Antall

Finnøy

24

372

Askøy

22

3077

Bærum

15

12869

Averøy

15

475

Bergen

14

16394

Fjell

14

1829

Asker

14

4119

Malvik

13

956

Randaberg

13

663

Rennesøy

13

313

Ekspander/minimer faktaboks

– Og vi tror at flere kommuner vil følge etter, men vi håper at de kommunene som ligger langt bak når det gjelder elbilandel, forstår at bompengefritak er det nest viktigste insentivet som finnes for å få flere til velge elbil. Fortsatt velger altfor få elbil, sier hun.

30 prosent av bilkjøperne i 2018 valgte elbil, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Regjeringens mål er at andelen skal opp i 100 prosent innen 2025.

Ifølge Bu oppgir 40 prosent av elbileiere at de ikke hadde kjøpt elbil hadde det ikke vært for at de slipper å betale i bompenger. Momsfritaket for elbilkjøp er et enda viktigere insentiv.

Håper det ikke får konsekvenser

Elbilforeningen ønsker at kommuner som innfører betaling for elbiler, knytter takst opp mot andelen elbiler som passerer bomstasjonene. På Finnøy er 37 prosent av bilene som passerer, elbiler. Det betyr at de burde betale 37 prosent av fulltakst, ifølge elbilforeningen.

Generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu

Generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.

Foto: Photo by: Aksel Jermstad

– Vil betaling gjøre at færre velger å kjøpe elbil?

– Vi håper det ikke har altfor mye å si, men med tanke på at det er så mange som verdsetter det insentivet høyt, er vi redd for at det også har en negativ påvirkning av salget. Men dette avhenger selvfølgelig også av pris og tilgangen på elbiler framover, og at vi får nok ladestasjoner, sier Bu.