Hopp til innhold

Første turen gjennom historisk tunnel

Torsdag ettermiddag ble den aller første busslasten med gjester fraktet tørrskodd gjennom verdens lengste undersjøiske tunnel.

Ryfasttur

30 gjester fikk torsdag ettermiddag være med på den første busslasten gjennom historiske Ryfast i Rogaland.

Foto: Kai Hjertnes / NRK

– Det er helt fantastisk! Det er akkurat som julekvelden i dag.

Strand-ordfører Irene Heng Lauvsnes (H) var svært entusiastisk da hun torsdag ettermiddag var en av de aller første som fikk lov til å komme seg gjennom Ryfast i Rogaland.

– Vi i hele Ryfylke er veldige glade for at vi nå slipper å stå i kø, og fordi vi får lov til å bestemme hvilken tid vi skal komme oss hjem.

Ikledd verneutstyr fra topp til tå, ble 30 gjester fraktet gjennom den historiske tunnelen for aller første gang. Blant dem var også Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø (H).

– Dette åpner noen nye muligheter for begge sider! Tenk når du kan kjøre 14,5 kilometer og slippe fergekø, sier Sagen Helgø.

Ordførere

F.v. Strand-ordfører Irene Heng Lauvsnes (H), fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF) og Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø (H) inne i tunnelen.

Foto: Kai Hjertnes / NRK

Nesten 300 meter dyp

Busslasten bestående av 30 gjester fra Ryfylke og Stavanger ble fraktet fra Solbakk i Strand kommune og endte på Hundvåg i Stavanger. Nesten 300 meter under havnivået jobber folk fra 27 nasjoner.

Kontrollingeniør i Vegvesenet, Ronny Flesjå, har jobbet i tunnelen i fire år og har ennå to år igjen før alt er ferdig. For han er jobben en livsstil.

– Det er en veldig kjekk jobb. Jeg har vært i tunneler hele mitt liv og liker meg godt under jorden, sier Flesjå.

Med en fartsgrense på 80 km/t vil det ta rundt 15 minutter å kjøre gjennom den 14,3 kilometer lange tunnelen. Ryfast blir verdens lengste undersjøiske tunnel, og vil være klar til bruk i 2019.

– Dette koster penger

Islendingen Kriss Hilmarsson er en mange utenlandske arbeidere som jobber i den historiske tunnelen. Han er stolt av å være med på Ryfast-prosjektet.

– Det føles veldig bra, og jeg er stolt av meg selv. Dette er tross alt verdens lengste undersjøiske tunnel, sier Hilmarsson.

Tunnelsprengningen er ferdig gjennomført, og nå gjenstår kun 100 meter i den ene fjellhallen og en del etterarbeid, som asfaltering og elektrisk anlegg.

– Dette koster penger, men vi er enige om at det er viktig for oss å binde sammen både Ryfylke og Strandalandet, og Vestlandet som sådan, sier fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF), som også var med på bussturen torsdag ettermiddag.

Med en fartsgrense på 80 km/t vil det ta rundt 15 minutter å kjøre gjennom den 14,3 kilometer lange tunnelen.